TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 10 Dec 2018 06:16

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon 23 Jul 2007 19:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46710
Satul Solonceni a avut troleibuz!

autor: Raisa Lozinschi, Jurnal de Chisinau, 20 iulie 2007

Satul Solonceni, raionul Rezina (fostul judet Orhei), cu o populatie de numai 1250 de oameni, era, pe la inceputul anilor '90, unicul sat din Europa care avea troleibuz! Cel putin asa sustinea presa din Germania la vremea respectiva.

Satenii sunt mandri de faima pe care le-a adus-o acel mijloc de transport public cu care circulau pe gratis. Majoritatea regreta "moartea" troleibuzului.

Troleibuz in loc de cinci autobuze

Pe site-urile unor organizatii internationale, Solonceniul este inclus in lista oraselor care nu mai au deja troleibuze. Pe pagina web a enciclopediei AllExperts, de exemplu, despre acest sat e scris ca a avut troleibuz in perioada 1 mai 1992 - 3 ianuarie 1994. Linia de troleibuz in aceasta localitate era, potrivit site-ului respectiv, de 2,9 kilometri si lega partea de sat in care locuiau oamenii cu cea administrativa, unde lucrau. Localnicii din Solonceni contrazic enciclopedia.

Unii spun ca troleibuzul a circulat timp de trei ani in perioada 1990 - 1993, iar traseul acestuia nu era mai mare de doi km, de la cimitirul dintr-un capat al satului pana in deal la ferma situata la celalalt capat al localitatii.

Pentru ca Solonceniul sa aiba troleibuz, sovhozul de atunci, care era milionar, a cheltuit 400.000 de ruble. Cu acesti bani gospodaria putea sa cumpere cinci autobuze de marca Ikarus nou-noute. "Cred ca s-a dorit sa se faca senzatie. Am fi avut si astazi acele autobuze de care ne-am fi folosit", ne-a spus primarul de Solonceni, Anatol Chirtoaca.

Sase rute pe zi

Satenii asa-s de mandri ca Solonceniul a avut odata troleibuz! "Asa era de frumoooos! Era delicat si toti se plimbau duminica prin sat. Nu platea nimeni, ca atunci benzina era ieftina" mai tine minte matusa Eugenia Chirtoaca in varsta de 60 de ani cu ce se mai alimenta "frumusata" de troleibuz.

Serafim Zaiat, zootehnician pe vremea troleibuzului, sustine ca acesta avea cam sase rute pe zi. "Dimineata pe la 4.00 aducea mulgatoarele la ferma si inapoi lua paznicii de noapte. Si copiii se duceau la scoala cu troleibuzul. Incapeau toti. A circulat trei ani - din mai '90, pana in septembrie '93, isi aminteste zootehnicianul. "Domnul director de sovhoz de atunci a facut legatura cu Martaniuc, seful pe troleibuze la Chisinau. Au facut contract, au pus linie si am arendat un troleibuz de la Parcul nr. 2 din capitala. Arenda pe un an costa atunci 50.000 de ruble. Platea gospodaria. Pe urma s-a scumpit energia electrica si n-am mai putut tine troleibuzul", zice Zaiat.

Sfintit de trei preoti

Potrivit zootehnicianului, linia de troleibuz care trecea prin sat era numai intr-o directie, iar la statiile terminus - in forma de P. Cand ajungea masina la capat, soferul cobora si schimba "bretelele" (troleele -n.r.) exact pe aceeasi linie numai ca in sens invers (!). Noaptea, troleibuzul nu era scos de pe linie, ci postat in dreptul magazinului din sat pentru a fi pazit odata cu cladirea. Apoi, masina, care nu a fost implicata in niciun accident cat a lucrat la Solonceni, a fost dusa la Chisinau, iar linia furata de hoti. "Era bine, dar a fost o laudarosenie - iaca la Solonceni este troleibuz. Toti ziceau ca in multe orase nu este troleibuz, da iaca aici, la sat, este", afirma specialistul in zootehnie, adaugand ca la inaugurare troleibuzul a fost sfintit de trei preoti in vazul tuturor satenilor.

"Era fix ca cele de azi din Chisinau"

Ca sa-l conduca, doi dintre cei mai buni soferi din sat au fost trimisi la cursuri de un an la Chisinau. Printre ei si Tudor Creciun. "L-a ales directorul sovhozului si l-a trimis un an la Chisinau sa invete. Cat a invatat el acolo, aici in sat s-a si tras linia de troleibuz. Era fix ca cele de azi din Chisinau, de culoare galbuie. Bun troleibuzul. Cat a lucrat un an de zile, sotul meu n-a stat niciodata la reparatie cu el. Fiecare se suia cum si cand vroia. Daca nu platea nimeni... Tare multumita era lumea", a declarat pentru JURNAL sotia soferului, Ecaterina Creciun, fiind convinsa ca n-ar strica nici azi ca satul sa aiba o asemenea masina.

Autobuz cu aruncatoare de mine (!)

Anatol Chirtoaca, primar de Solonceni, nu a avut in programul sau electoral promisiunea de a readuce "dihania cu bretele" in sat. "Troleibuzul cela e la Chisinau acum. In anii '90, atunci cand era energie electrica ieftina, cei din sovhoz au hotarat sa cumpere troleibuz care, cu timpul, urma sa faca legatura si cu orasul Rezina, situat la vreo 13 km de sat. Nu m-am gandit sa mai aduc troleibuz in sat. Cred ca acest lucru ar costa mult", zice primarul.

Anatol Chirtoaca isi aduce aminte o situatie legata de vestitul troleibuz. "Noi suntem pe malul Nistrului si in partea cealalta tocmai se incepuse conflictul militar. Era o zarva mare. Cei de peste Nistru nu intelegeau ce-au facut moldovenii din partea asta. Credeau ca au pus niste aruncatoare de mine pe un autobuz. Vedeau autobuzul cu crengile celea in sus si nu le dadea in cap ca la Solonceni este troleibuz", povesteste amuzat primarul de Solonceni.

http://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitungsbus_Solonceni


Attachments:
Oberleitungsbus_Solonceni.png
Oberleitungsbus_Solonceni.png [ 98.43 KiB | Viewed 1416 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Feb 2012 13:25 
Offline

Joined: Thu 06 Jan 2011 23:27
Posts: 10
Location: Chişinău
Se pare ca ideea este inca vie :)
http://www.publika.md/chirtoaca-a-ramas ... 21661.html

Chirtoacă a rămas fără troleibuz. Primarul cere ajutor de la tizul său

Primarul Chirtoacă vrea troleibuz, dar nu are bani. Nu este vorba de Dorin Chirtoacă, ci de colegul său de partid, Anatol Chirtoacă, primarul satului Solonceni din Rezina - singurul sat din Europa în care a circulat vreodată un troleibuz. După aproape 20 de ani, autorităţile vor să readucă troleibuzul în sat.

Troleibuzul a circulat pe străile din Solonceni aproape trei ani.

În fiecare zi, la ora 5 dimineaţa, mulgătoarele urcau în troleibuz de la capătul de linie şi mergeau până la ferma de vaci până în celălat capăt al satului. De acolo, troleibuzul îi lua înapoi pe paznicii de la fermă. Acum nu a mai rămas nimic. Nici troleibuzul şi nici ferma de vaci.

Fiecare dintre cei peste o mie de locuitori ai satului îşi amintesc cu nostalgie de vremurile când aveau troleibuz.

"Era tare bine când era troleibuzul. Am fost şef de complex. Lucrătorii veneau la vreme. Lua dimineaţa copii şi îi aducea la grădiniţă, lucrătorii îi aducea la fermă, tractoriştii îi aducea la brigadă, şoferii. Înapoi tot aşa. În general, era tare bine când era trolebuzul", a spus un bărbat.

"Îl luam de acolo, din deal, se ridica şi se ducea până la fermă. Care se ducea pe deal. Era bine. Foarte frumos era", a menţionat o femeie.

Administraţia locală vrea să readucă la viaţa fosta linie de troleibuz şi asta pentru a atrage cât mai mulţi turişti.

"Nu de mult au fost din SUA, din Ucraina. Au venit foarte mulţi turişti care vor să vadă de bună seamă satul Solonceni", a declarat primarul satului Solonceni Anatol Chirtoacă.

Primarul caută soluţia la Chişinău, la tizul său Dorin Chirtoacă.

"Eu sunt primar Chirtoacă, numai doi primari suntem în Republica Moldova, Chirtoacă - Chişinău şi Chirtoacă - Solonceni. Faţă de camera de luat vederi, aş vrea să-i spun, domnule Chirtoacă, ajută-mă să am şi eu un troleibuz. Vă rog din toată inima şi din partea sătenilor mei", a declarat primarul satului Solonceni Anatol Chirtoacă.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 30 Aug 2014 09:11 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46710
Reportaj in Solonceni. Pe urmele troleibuzului ce a circulat intre 1 mai 1992 si 3 ianuarie 1994, cu o lungime a traseului de 2,44 km.



Attachments:
Solonceni troleibuz.png
Solonceni troleibuz.png [ 337.98 KiB | Viewed 1415 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 13 Nov 2017 09:36 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46710
O documentare de exceptie au realizat-o Yuri Maller si Sergey Tarkhov: http://ymtram.mashke.org/moldova/solonceni/

Nikolay Zayac este numele directorul sovhoz-ului, cel ce a reusit introducerea troleibuzului in Solonceni. Au existat planuri de extindere a retelei de troleibuz pana la Rezina.

Lucrarile de introducere a retelei de troleibuz in Solonceni s-au desfasurat in anul 1992, atragand atentia separatistilor transnistereni, de pe celalalt mal al Nistrului. Insusi directorul sovhoz-ului s-a deplasat in republica separatista pt. a oferi explicatii.

In atasament, programul de circulatie al troleibuzului satesc.


Attachments:
solonceni_timetable.pdf [77.15 KiB]
Downloaded 40 times
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group