Bucurestenii au testat noile autobuze Mercedes
21 Ianuarie 2008
Andrei Udisteanu
Primele mijloace de transport in comun dotate cu aer conditionat au fost date de ieri in folosinta. Calatorii s-au aratat multumiti.
De ieri au inceput sa circule in Capitala primele autobuze Mercedes-Citaro noi, din cele 500 achizitionate de Primaria Municipiului Bucuresti. Potrivit purtatorului de cuvant al RATB, Mihai Vladarau, ieri au circulat 23 de astfel de autobuze. Deocamdata, acestea merg numai pe liniile 131, 331, 205 si 182. Autobuzele sunt dotate cu aer conditionat, camere video pentru supraveghere, sistem GPS si au motoare Euro 4 economice bazate pe tehnologie BlueTec diesel.
Autobuzele au 12 metri lungime, o capacitate de 103 pasageri, 27 de locuri pe scaune, patru locuri destinate persoanelor cu dizabilitati si spatiu pentru carucioarele cu rotile. In plus, au in dotare un sistem de coborare a podelei pe toata lungimea vehiculului. Ieri, calatorii bucuresteni se aratau multumiti de noile masini.
Pensionarii si inaltimea scaunelor
Intr-unul dintre autobuzele noi de pe linia 131, pana la Baneasa, se merge in liniste. Vreo zece calatori privesc curiosi de cum urca in masina spre gaurelele din tavan prin care ar trebui sa se simta aerul conditionat. Inauntru miroase a cauciuc si a nou. Doi pensionari mijesc ochii de undeva din capatul autobuzului catre ecranul extraplat din spatele soferului pe care sistemul GPS le arata pe unde au ajuns.
„Uite, vezi, acuma s-a rotit harta, ca a luat curba. Ce chestie!”, spune entuziasmat unul, in timp ce celalalt aproba dand din cap.
Doar pe Gabriela M., pensionara in varsta de 70 de ani, o cam nemultumesc anumite lucruri. „Pentru noi, pensionarii, ar trebui sa nu mai faca scaunele la asa inaltime, ca avem toti probleme cu picioarele si nu ne putem catara pana sus, acolo”, spune femeia si arata amarata cu mana spre o tanara care s-a „cocotat” pe un scaun „la mare inaltime”.
Apoi, recunoaste si ea ca e un lucru bun GPS-ul asta. „Doar stiti cum se circula cu autobuzele alea vechi, nu stiai nici unde esti. Dar trebuiau facute dotarile astea inca de la primele autobuze noi, nu de-abia acum. Dar asa facem noi, intotdeauna mai tarziu”, adauga pensionara.
Ghinion la afisaj
Pentru Vali, o domnisoara tanara care calatoreste zilnic cu RATB-ul, o minune e ca s-au instalat camere video peste tot si ca se poate sti daca sunt hoti in autobuz. „Cel mai rau autobuz pe care am mers este cel care trece prin Rahova, 139 parca. Acolo sunt numai colorati, e aglomerat tot timpul si stai cu poseta in poala, atenta sa nu ti-o fure. Asa e mai bine. Dar unde se vede de la camere, la sofer?”, se intereseaza femeia.
Soferul autobuzului de pe linia 131, Valentin Calugaru, pare si el multumit de noua masina pe care o conduce. „Nici nu se compara cu cea veche! Mai ales la suspensii, e mult mai buna asta”, spune omul. A patit totusi o „nenorocire” in prima zi pe noul autobuz: i s-a defectat afisajul electronic si arata ca urmeaza de vreo zece statii incoace Piata Dorobantilor. „Nu stiu ce are, dar masina e buna.
Oricum, noi nu avem voie sa umblam la astea, la sistemul electronic”, spune incurcat soferul. Aer conditionat - asa cum scrie mare si pe autobuz, de cum dai sa intri - o sa fie, asigura el. Dar la vara, ca acum nu e nevoie. Pentru moment, el e incantat ca parca noua masina „e si putin mai calduroasa”.
COSTURI
Autobuze de peste 100 de milioane de euro
Primaria Capitalei a achizitionat noile mijloace de transport in comun in urma unei licitatii organizate in luna iulie 2007. Autoritatile au optat pentru oferta EvoBus Gmbh - dealer Mercedes - cumparand atunci 500 de autobuze noi. Contractul a fost semnat la data de 10 septembrie 2007.
Potrivit Mediafax, municipalitatea va plati 343.402.500 lei (105.000.000 euro), fara TVA, pentru cele 500 de autobuze noi. Tipul de autobuz Mercedes-Benz Citaro a fost vandut in peste 18.400 de exemplare de cand a fost produs in 1998, iar DaimlerChrysler Buses este cel mai mare producator de autobuze din lume.
|