TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Thu 28 Mar 2024 23:55

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Electroputere Craiova
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 00:49 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Cunoscuta mai mult ca producator de locomotive diesel si electrice, aceasta legendara uzina a contribuit incepand cu anii 50 si la completarea parcului de tramvaie din Romania cu vehicule de mare capacitate.

Nu ar fi fost rau sa avem chiar si astazi o productie de tramvaie EP, marca reputata international in producerea de vehicule pentru tractiune feroviara. Dar macar avem o productie de rame de metrou, sub licenta...

Inca departe de un "happy-end", putem totusi trece in revista principalele caracteristici ale productiei craiovene.

... Cu respectul necesar, fata de eforturile unor oameni de a crea ceva cu mult mai performant decat tot ce exista la data respectiva in Romania.

Asadar, un al doilea topic, de data aceasta de sinteza, precum o pastila concentrata, despre destinul EP-urilor, dar si despre istoria fabricii din Banie.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 02:17 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
1. Termenul de tramvai EP este, oarecum, impropriu. Ce este EP-ul, de fapt? Un V51 (dupa alte surse V951) construit initial la ITB-URAC, tramvai cunoscut si cu denumirea de Festival iar apoi fabricat la Electroputere, avand doua tipuri de design: unul pentru orasele din vestul Romaniei si altul pentru celelalte orase
2. Fiind gandit doar ca vagon motor, frecvent se puteau intalni "rame" caraghioase de tip "mama" + "copil", adica EP + V12, remorca respectiva fiind, de fapt, gandita sa circule cu V58
3. Nu am inteles daca remorcile:
-V13 (identica ca aspect cu EP-ul, despre care se spune ca ar fi vagon motor cu elementele de tractiune demontate)
-V14 (asemanatoare cu vagonul motor, avand usa mica + 3 ferestre + usa mare + 3 ferestre + usa mica); atentie usile mici de pe V14 erau identice cu usile de V56
-V15 (usa + 3 ferestre + usa + 2 ferestre + usa)
erau produse la Electroputere sau la ITB? De ce usile mici ale remorcii V14 erau identice cu usile de V56?
4. La Oradea, ramele "mama" + "copil" faceau un zgomot infernal
5. Uneori, mai luau foc
6. Din punct de vedere estetic, tramvaiele EP bucurestene au fost suferit atunci cand au primit boghiuri si alte echipamente de V3A. Am avut ocazia sa vad pe viu un astfel de tramvai si pot spune ca avea ceva nefiresc, ceva care, parca nu i se potrivea. Botul tramvaului vazut de mine semana nu cu V3A-urile actuale, ci cu cele ale V3A-urilor cu 4 usi. Doua faruri ovale, pe o proeminenta, ambele in total dezacord cu designul EP-ului.
7. Tramvaiul 4013 bucuresean a sfarsit la EP. De ce? Nu se stie exact nici acum. Ba mai mult, nu se stie daca 4013 a fost canibalizat la EP sau a luat drumul spre un alt oras, avand o alta identitate.
8. Uzinele Electroputere au dat-o in bara cu doua produse ingemanate:
-Rama electrica suburbana de 1870 kw
-Rama electrica de 2720 kw
De fapt, este vorba de 080 TEA (Tren Electric Automotor), ulterior seria 55 / 56 / 57 alcatuit:
-fie din 4 vagoane avand, fiecare, tractiune integrala; aceste 4 vagoane se comporta ca doua unitati, fapt ce justifica grupul de cifre 080
-fie din 4 vagoane motoare (doua unitati), intre al treilea si al patrulea putandu-se intercala vagoane nemotoare


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 11:25 
1. EP a asimilat tipul V51, a carui documentatie i-a fost data de ITB impreuna cu vagonul ITB 3037. EP a produs restul tramvaielor. Daca venea Siemens acolo, probabil ca tot tramvaie EP s'ar fi numit.
2. V12 era o remorca mai lunga ca V56/58. Productia ei a inceput in 1959, mult mai tarziu decat V51/EP. Ea putea functiona si ca remorca a EP si a V56/58. De fapt, cred ca toate elementele de cuplare erau compatibile, asa ca EP putea trage si remorcile V10/11? ale lui V56/58.
3. V13 pare a fi denumire ITB. Se pare ca EP n'a mai avut motoare pentru toate vagoanele produse si le-a livrat fara acestea. La Bucuresti, ele au avut tot numere de vagoane motor.
V14 este productie ITB si este remorca EP/V3A. Usile mici identice cu V56 erau la EP si la V13.
V15 este remorca V12/V3A. Erau invers: prima usa+2 ferestre mari+usa+3 ferestre ca la EP+ultima usa.
6. Noul design EP/V3A arata mai bine deca EP original, chiar daca are elemente de V3A si tentativa de asimilare a usilor Tatra.
7. 4013 a fost trimis la Craiova pentru niste teste de tractiune in curent alternativ, care insa nu au fost satisfacatoare. RATB a recuperat boghiurile si alte componente, dar restul s'a taiat si a ramas acolo. Vagonul a fost casat oficial mult mai tarziu.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 23:05 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
1. La un moment dat se spuna ca remorcile cunoscute cu denumirea neoficiala de V15 erau mai mici ca cele denumite (tot neoficial) V14. V15 este, intr-adevar mai scurta ca V14? Nu cumva este o iluzie optica cauata de dispunerea ferestrelor si a usilor?
2. Pe site-ul oficial EP apare si o rama de metrou:

Quote:
Greutatea trenului 173,5 tone
Ecartament 1.432 mm
Sarcina pe osie 14 tone
Locuri pe scaune 216
Tensiune alimentare 750 V c.c.
Viteza maximă 80 km/h
Putere 16x125kw


iar imaginea - asa cum apare ea pe site-ul oficial al EP o puteti vedea in fisierul atasat. A vazut careva din voi circuland rame de acest tip? Sau au mers toate la export?


Attachments:
File comment: Rama de metrou produsa la EP
Metrou EP.jpg
Metrou EP.jpg [ 5.55 KiB | Viewed 1478 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 23:15 
Sunt ramele Bombardier asamblate sub licenta la Craiova, circula toate in Bucuresti.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 23 Aug 2008 00:34 
V12/V3A = V15 aveau un rand de scaune mai putin decat EP/V3A (incl. V14).
Cele doua ferestre mai mari erau ceva mai mici decat cele 3 ferestre mici.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Aug 2008 00:51 
OAB wrote:
[...]
2. Pe site-ul oficial EP apare si o rama de metrou:

Quote:
Greutatea trenului 173,5 tone
Ecartament 1.432 mm
Sarcina pe osie 14 tone
Locuri pe scaune 216
Tensiune alimentare 750 V c.c.
Viteza maximă 80 km/h
Putere 16x125kw


iar imaginea - asa cum apare ea pe site-ul oficial al EP o puteti vedea in fisierul atasat. A vazut careva din voi circuland rame de acest tip? Sau au mers toate la export?


http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=2800
http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=2840

La Electroputere s-au modernizat si o parte din trenurile ASTRA-IVA si mai precis 13 rame (cele albastre) iar o parte din garnituri inca se afla si astazi acolo(nu au mai apucat modernizarea-vezi atasament)

Daca cineva poate ajunge la uzina sau are mai multe fotografii cu ramele de la uzina EP l-as ruga daca doreste sa le posteze.


Attachments:
File comment: Foto: George Tofan
metro_IVA_Electro_076.jpg
metro_IVA_Electro_076.jpg [ 106.75 KiB | Viewed 1432 times ]
Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group