PRODUCTIA AUTOBUZULUI "MAO TSE-DUN" (MTD)Pe forum exista fotografii ale acestuia:
http://forum.transira.ro/viewtopic.php? ... sc&start=0http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=435&start=0In cele ce urmeaza, voi sintetiza informatiile gasite.
In anul 1955, s-a trasat sarcina de Partid ca industria autohtona sa inceapa productia de serie de autobuze, intrucat traficul in continua crestere nu mai putea fi aprovizionat prin importurile reduse ca volum, ce erau posibile atunci (din URSS, Cehoslovacia sau Ungaria), si nici prin activitatile locale de carosare in regim manufacturier (in principal din cadrul IRTA, al ITB si al catorva intreprinderi comunale din orase mai mari).
Uzinele "Steagul Rosu" Brasov a realizat in 1955 prototipuri de autobuz, beneficiind de avantajul productiei proprii de sasiuri si motoare, utilizate la autocamioanele SR-101 (replica a autocamionului sovietic ZIS-150). Si la IRTA (Intreoprinderile de reparatii Auto) se carosau autobuze in mod similar, de ani de zile. Totusi, nu exista experienta necesara realizarii unei caroserii de autobuz urban cu parametri estetici si functionali acceptabili. Pana la urma, pentru productia de serie a fost ales un prototip produs la ITB - Atelierele Centrale. Desi si acesta folosea sasiul de SR-101, parametrii caroseriei erau net superiori, experienta ITB in vehicule destinate transportului de pasageri spunandu-si cuvantul.
Pe baza prototipului astfel ales, s-a decis inceperea productiei de serie, in a doua parte a anului 1955, intr-o sectie a Uzinelor "Mao Tse-Dun" (foste si viitoare "Vulcan", Bucuresti), mai intai in colaborare cu ITB (care furniza elemente de caroserie si tapiteria).
Intrucat capacitatea de productie de aici nu era suficienta, s-a trecut mai apoi la crearea unei intreprinderi specializate doar in productia de autobuze. Aceasta s-a realizat prin transformarea totala, in anul 1956, a Uzinelor "Tudor Vladimirescu", infiintate in 1952 ca producator de utilaj agricol. Productia autobuzului "Mao Tse-Dun" (abreviat, MTD) a continuat in anii 1957-1958 in cadrul Uzinelor "Tudor Vladimirescu", situate in zona sudica a Bucurestiului.
DATE TEHNICE - AUTOBUZ MTD:(primul autobuz romanesc fabricat in serie mare)
- Dimensiuni globale (mm): L=8500, l=2520 (?? posibil mai mica), h=2920
- Caroserie din tabla de otel
- Sasiu SR 101 (2 axe de lungime inegala), prelungit cu lonjeroane nituite din OL-42
- Post de conducere avansat
- Motor pe benzina, situat in consola fata, de tip ZIS-120, de 90 CP (dupa unele surse, 80-85 CP)
- Viteza maxima: cca 55-65 km/h
- Consumul de benzina: cca 38-42 l/100 km
- Capacitate maxima: 55 pasageri (dupa unele surse 70), din care 26+2 pe fotolii tapisate in pergamoid, pe schelet de teava trasa la rece (13 banchete duble + scaun taxatoare + scaun sofer)
- Sarcina utila: cca 4-5 tone
- Doua usi identice de 1,20 m (din care cea din fata intre axe), de tip armonica din 4/2 canaturi, cu geam doar la partea superioara, actionate pneumatic; nu dispunea de usa pentru sofer pe partea stanga
- Platforma spate, mai jos cu o treapta decat restul, situata la inaltimea de 1000 mm fata de carosabil
- Parbriz panoramic din 2 foi de geam curbat (inlocuit insa in timpul exploatarii cu parbriz din geamuri plane)
- Luneta tripartita avand ochiurile laterale din geam curbat (inlocuite in timpul exploatarii cu tabla)
- Ferestre laterale impartite in doua, cu ochiuri de supralumina
- Decoratie bogata: masca si ornamente din otel nichelat sau cromat (disparute rapid in timpul exploatarii)
- Faruri dispuse la inaltime mare fata de sol (modifcate in timpul exploatarii, prin coborarea nivelului)
- Nu a existat model cu diferentieri constructive corespunzatoare folosirii in regim rutier, toate autobuzele fabricate avand caracteristici de tip urban