Ce pot sa va spun acum ,poate parea greu de crezut cite au fost si in ce zone , dar din cite stim noi muresenii , si chiar pina pe le sfirsitul anilor '80 au existat urmatoarele CFF-uri,vorbim desigur de cele desfiintate.
Deci ,deocamdata vorbesc numai de ce era in judet sau in zonele limitrofe:
relatia Reghin -Gurghiu-Ibanesti-Lapusna , cu transport mixt si de persoane pina prin 73(?), dupa care a fost scoasa ,iar de la Lapusna o continuare pina sus in munte citiva km buni,dar numai cu scop forestier cred, si dupa cite am inteles linia scoasa dupa 2000 cindva. Tot o alta linie ,nu prea lunga Reghin -Jabenita,scoasa si ea de mult.Rastolita-Valea Iodului care traversa DN 13 si mergea sus pina la fosta tabara de pionieri,si unde pe vremuri copiii au fost dusi cu mocanita ,din gara Rastolita .Rastolita se afla pe traseul Reghin -Toplita.Tot pe valea Muresului,citiva km mai sus era o alta linie la Lunca Bradului,nu era prea lunga dar a existat pina prin '87 ,daca nu ma inseala memoria,si aceasta traversa drumul principal.Cimpul cetatii , nu departe de Sovata,din capatul satului pina la cabana forestiera sus la km buni,linie desfiintata in '92.Toplita -Bilbor -Borsec o zona unica prin frumusetea ei,a fost cale forestiera ,dar totodata pe atunci nu se mergea cu camioanele pina la Borsec pt a incarca apa minerala,ci ea era incarcata in mocanita si transportata jos la asa zisa rampa de apa minerala din gara Toplita, de unde era preluata de vagoane CFR sau de alte camoiane.Dupa '90 dupa privatizarea societatii Apemin Borsec ,ea devenind Romaqua group,calea ferata ingusta fiind in responsabilitatea ori a IFET-ului ori a Romaqua,nu stiu exact si negasindu-i alta utilitate,avind in vedere ca dupa '90 se mergea cu camioanele dupa apa minerala de Borsec ,direct la fabrica de imbuteliere,si probabil pt a scapa de costurile de intretinere ,a fost complet scoasa.Azi si acest traseu ar fi avut potential turistic formidabil.Mai demult mocanita de aici trecea prin mijlocul orasului Toplita ,apoi prin anii '80 s-a investit pt a muta linia in zone mai putin locuite pina iese din oras,deci s-a investit in ea.Dovezi mai exista ,si anume fosta pasarela de beton a mocanitei,de peste DN 13 dinspre Toplita spre Gheorgheni.O alta veche linie ,dar care nu mai exista de mult,era Toplita -Galautas,cei dintre voi care mergeti dinspre Toplita spre Galautas pe dealul abrupt din stinga soselei veti vedea ramasite ale fostelor podete de beton ale acestei foste mocanite.Aici se facea de asemenea transport de cherestea la prelucrarea lemnului la Galautas.Din toate astea nu stiu daca macar au ramas citeva poze in cartea de care vorbea brassovia mai sus,din pacate nu mai exista nimic din ele azi.
|