Am pornit de la un interviu din revista “Univers Ingineresc†– un interviu cu d-l ing. Gh Buzuloiu –
“ Propuneri de modernizare a Garii de Nord â€
Interviul contine unele aspecte interesante privind lucrarile la metroul bucurestean din zona garii. La inceputul articolului sunt postate si doua schite, schite asupra carora mi-am indreptat atentia in mod deosebit.
Un prim aspect ce reiese din acest interviu este faptul ca initial statia de metrou GdN a vrut sa fie construita in fata hotelului Nord. Din articol nu reiese clar daca la vremea respectiva se avea in vedere realizarea magistralei inelare – cu precadere a asa numitei “ ramuri mici †– si anume sectiunea Granitul ( Cora) – Gara. Totusi demolarile masive din zona Piata Victoriei – str dr. Felix – str Buzesti – str Polizu sugereaza acest lucru. Tot din articol reiese cu certitudine ca de acest proiect constructorii s-au apucat aproximativ in luna decembrie anul 1984 – marturie sta pe de o parte afirmatiile d-lui ing Buzuloiu cat si actuala remiza ( cu 4 linii) a statiei GdN 1 din fata hotelului Nord. Configuratia actualei remize sugereaza ca statia era una clasica, tind sa cred ca avea 2 linii si peron central. Tot nu –mi dau seama unde ar fi trebuit sa fie plasata statia pentru M 3, daca era statie separata, statie suprapusa cu M 1, sau daca trecerea de la M 1 la M 3 s-ar fi facut fara rebrusment (asa cum este acum)
Totusi – tot din reportaj reiese- statia Basarab era in actualitate
Aici apare un aspect interesant. D – l ing propune in anul 1985 o statie de metrou suprapusa –care ar fi trebuit sa fie plasata undeva intre muzeul CFR si Piata Garii – intersectia bulevardelor Gh. Duca – cu Calea Grivitei, partial sub Calea Grivitei, partial sub spatiul existent intre Calea Grivitei si liniile CFR., paralel cu liniile CFR.
Statia de metrou avea 2 peroane identice suprapuse de tip insula ( peron central) cu 2 cote extrem de interesante, si anume statia superioara undeva la minus 18 metri iar statia inferioara undeva la minus 24 metri.
Cotele statiilor sunt demonstrate de mine foarte logic. – vezi schitele atasate. Interesant la aceste schite sunt urmatoarele aspecte, si anume :
- Existenta unui pasaj pietonal transversal pe statii si care ar fi unit statiile de metrou cu bulevardele ce marginesc gara CFR ( Dinicu Golescu si Grivitei) precum si cu acces direct la peroanele CFR.
- Existenta unei parcari subterane la primul nivel
- Sacrificarea unei parti a constructiei garii CFR ( de pe coltul cu actuala statie de metrou si cu casele de bilete) si construirea in acelasi stil arhitectural a unei noi constructii inalta de 8 etaje pe un nou aplasament – vezi schita atasata.
Culmea este ca si aceasta varianta a fost luata in calcul, deoarece pentru realizarea ei trebuia daramat integral Muzeul CFR, lucru inceput la un moment dat. Faptul ca s-a demolat o aripa a muzeului – aripa care in configuratia actuala putea sa ramana, nu incurca pe nimeni – vezi schita, ne indica noua faptul ca varianta mentionata a vrut sa fie construita la un moment dat.
Recapitulare :
Ce avem in acest moment ? Avem o remiza cu 4 linii la gara – ceea ce indica faptul ca in primul moment au vrut sa construiasca statia de metrou in dreptul hotelului Nord. In argumentarea acestei afirmatii stau si demolarile masive din zona Piata Victoriei – dr. Felix – Buzesti – Polizu.
Mai avem o aripa a muzeului CFR daramata, ceea ce indica ca varianta din schita anexata era in actualitate, si nu orice fel de actualitate, ci una foarte apropiata.
De ce am notat eu M3 la nivelul inferior iar M 1 la cel superior – invers e cum este acum. In toate variantele vehiculate inainte de 1989, M 3 trebuia sa vina pe sub M 1 ( pe Titulescu), sau in orice caz numai pe palier cu M 1. Dar niciodata deasupra lui M 1
Desi cele 2 variante de proiect erau in executie la un moment dat ( asa cum am demonstrat ) totusi – nu stiu cand – s-a renuntat la ele si apare o alta varianta – cea actuala
Interesant ca si aceasta varianta se mergea pe ideea unei statii suprapuse dar de aceasta data Cu M 3 venind pe deasupra lui M 1 – cota statiei de adancime fiind mult mai sus, undeva pe la minus 13 metri.
Asa cum s-a mai precizat in cadrul acestui topic, interviul intreg cu d-l ing Buzuloiu se gaseste la adresa :
http://www.agir.ro/univers-ingineresc/p ... _1853.html