TRANSPORT PUBLIC

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 26 Jun 2017 01:18

All times are UTC + 3 hours




Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon 24 Mar 2008 08:42 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43597
Intre anii 1899-2007, in incinta Fabricii de Hartie Busteni, judetul Prahova, a functionat PRIMA CALE FERATA ELECTRIFICATA DIN ROMANIA.

Patronii fabricii, fratii Carol si Samuel Schiel, au cumparat pentru aceasta linie din Germania, intre anii 1900-1913, trei locomotive electrice de cale ingusta (ecartament 700 mm) care, dupa anul 1948 au devenit PROPRIETATEA STATULUI ROMAN, administrata de Fabrica de Hartie Busteni.

Acestea sunt PRIMELE SI CELE MAI VECHI LOCOMOTIVE ELECTRICE DIN ROMANIA.

In legaura cu situatia actuala a celor trei locomotive am transmis Ministerului Internelor si Reformei Administrative, Ministerului Culturii si Cultelor precum si Ministerului Transporturilor, rugamintea de a cerceta situatia acestui valoros patrimoniu cultural tehnic si recuperarea lui integrala in folosul Statului Roman, respectiv a celor trei locomotive mai sus mentionate,si anume:

1. Locomotiva tip BO-BO, fabricata in anul 1899 la Uzinele Orenstein & Kopel, modificata in anul 1966 in atelierul Fabricii de Hartie Busteni.
Aceasta a fost ridicata la data de 28 iunie 1990 de la Busteni si transportata la Depoul Ciurel (Metrorex, Bucuresti), la initiativa Muzeului CFR Bucuresti si a unor membri ai TREN CLUB ROMAN Bucuresti (ing. Octavian Udriste, fost director Metrou Bucuresti, ing. Serban Lacriteanu, director la SNFM-CFR Marfa din Ministerul Transporturilor, ing. Mircea Dorobantu - Muzeul CFR Bucuresti).
Locomotiva aceasta, in greutate de aproape 2 tone, depozitata initial in fata cladirii administrative a depoului "cu paza permanenta si portar" A DISPARUT.

2. Locomotiva cu nr. 531/1907, fabricata in anul 1907 la AEG Berlin.
Aceasta a fost instrainata de catre Fabrica de Hartie Busteni, iar in prezent se afla in apropiere de Deva, in comuna CRISCIOR, judetul Hunedoara, in incinta unor ateliere particulare care se ocupa cu exportul de locomotive si vagoane.

3. Locomotiva tip BO-BO, fabricata in anul 1913 la AEG Berlin.
Aceasta stationeaza in prezent pe liniile Fabricii de Hartie Busteni, fabrica fiind in curs de DEMOLARE, integritatea si chiar existenta locomotivei fiind foarte periclitata. Mentionam ca deja a fost distrusa calea de rulare a acestora, inpreuna cu reteaua electrica de alimentare.

Lipsirea de protectie prin neincluderea in patrimoniului tehnic national a primelor trei locomotive electrice care au circulat in Romania "unicate de mare valoare mondiala, europeana si nationala" ridica cel putin cateva semne de intrebare, la care dorim un raspuns cat mai grabnic, pentru a se putea recupera in cel mai scurt timp aceste bunuri, spre folosul public:

- Muzeul CFR Bucuresti avea posibilitatea restaurarii simple, in reteaua Atelierelor CFR din Bucuresti, a primei locomotive mentionate mai sus. Ce a cautat atunci locomotiva la Depoul Ciurel al metroului si cine a dispus acest transfer?

- Cum a fost posibil sa dispara o locomotiva in greutate de 2 tone din fata cladirii administrative a Depoului Ciurel - Metrorex, cu paza permanenta si portar?

- De ce inainte de privatizarea Fabricii de Hartie Busteni, aceasta intreprindere NU A DESCHIS PROCEDURA DE CLASARE A CELOR 2 LOCOMOTIVE ELECTRICE AFLATE DE DREPT IN PATRIMONIUL TEHNIC NATIONAL, conform Legii nr. 182/2000?

- In ce conditii a fost instrainata una din locomotive, IMPIEDICANDU-SE STATUL ROMAN SA-SI EXERCITE DREPTUL DE PREEMPTIUNE prevazut de lege in cazul vanzarii unui astfel de bun?

- CINE ARE OBLIGATIA LEGALA IN ROMANIA SA PROTEJEZE ACESTE BUNURI DE PATRIMONIU CULTURAL SI SA LE RECUPEREZE IN INTERESUL STATULUI?

Asteptam dispunerea tuturor masurilor ce se impun pentru intrare in legalitate in privinta protejarii celor trei locomotive de valoare deosebita.


28 martie 2008


Attachments:
1.jpg
1.jpg [ 101.3 KiB | Viewed 10652 times ]
2.jpg
2.jpg [ 130.46 KiB | Viewed 10656 times ]
3.jpg
3.jpg [ 142.98 KiB | Viewed 10653 times ]
4.jpg
4.jpg [ 185.55 KiB | Viewed 10654 times ]
5.jpg
5.jpg [ 97.31 KiB | Viewed 10652 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 May 2008 14:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43597
Un prim raspuns.


Attachments:
cfr -busteni.JPG
cfr -busteni.JPG [ 43.43 KiB | Viewed 10472 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 May 2008 14:46 
Offline
User avatar

Joined: Wed 11 Jan 2006 21:30
Posts: 76
Location: Arad
Demolarea fabricii de hirtie din Busteni, martie 2008:


Attachments:
Busteni.JPG
Busteni.JPG [ 132.76 KiB | Viewed 10466 times ]
Busteni2.JPG
Busteni2.JPG [ 92.2 KiB | Viewed 10464 times ]
Busteni3.JPG
Busteni3.JPG [ 132.74 KiB | Viewed 10465 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 19 Sep 2008 09:59 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43597
R O M A N I A
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
DIRECTIA GENERALA DE POLITIE A
MUNICIPIULUI BUCURESTI


Nr. 50434 /05.05.2008

In atenţia domnului ing. Silviu Sîntea –


Urmare a petiţiei dumneavoastră adresată Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, remisă spre soluţionare Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi înregistrată sub nr.28222/31.03.2008, prin care sesizaţi faptul că locomotiva tip BO – BO, fabricată în anul 1899 la Uzinele Orenstein & Kopel, adusă în anul 1990 de la Fabrica de Hârtie Buşteni şi depozitată la Depoul Metrorex Ciurel, a dispărut în condiţii necunoscute, vă comunicăm că în urma verificărilor efectuate au rezultat următoarele aspecte:

Locomotiva de cale îngustă tip Orenstein & Kopel a fost adusă de la Fabrica de Hârtie Buşteni la Depoul Metrorex Ciurel în luna iulie a anului 1990, din iniţiativa unor membri ai Asociaţiei „Tren Club Român”, în vederea restaurării şi expunerii în cadrul Muzeului Căilor Ferate Române.

Ulterior s-a constatat că locomotiva nu mai prezenta caracteristicile iniţiale, întrucât în anul 1966 aceasta a fost modificată în atelierele proprii ale Fabricii de Hârtie Buşteni, rezultând un vehicul total diferit de varianta iniţială, care nu mai avea caracteristicile constructive ale unei locomotive de tip BO-BO.

În noua configuraţie locomotiva nu mai întrunea elementele unui bun ce ar fi putut fi clasat în patrimoniul cultural naţional ca bun de valoare ştiinţifică şi tehnică, conform O.G. nr.68/26.08.1994.

Deşi, s-a încercat restaurarea acestei locomotive, nu s-a reuşit acest lucru, datorită lipsei unor piese originale, precum şi a fondurilor insuficiente aflate la dispoziţia Asociaţiei „Tren Club Român”, locomotiva rămânând depozitată în curtea interioară a Depoului Metrorex Ciurel.

După anul 2002, locomotiva nu s-a mai aflat în atenţia membrilor Asociaţiei “Tren Club Român”, ulterior fiind dezmembrată şi predată unor centre de colectare a materialelor feroase.

Vă asigurăm şi pe această cale de intreaga noastră disponibilitate in vederea soluţionării oricăror probleme ce intră in competenţa poliţiei.


Cu stimă,



DIRECTOR GENERAL AL DIRECÅ¢IEI GENERALE DE POLIÅ¢IE A MUNICIPIULUI BUCUREÅžTI

Chestor principal de poliţie
Dr. MARIAN TUTILESCU


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 10 Oct 2008 21:25 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3539
Apropo de una din alternativele la "autogen", pe care o au locomotivele de cale ingusta (putinele ramase in Romania dupa 1990): exportul. Unde s-au exportat deja ele, iata:

http://www.internationalsteam.co.uk/trains/roman06.htm

Cel putin unicatele 764-129, 764-222, 764-224 si 764-243 (ani de fabricatie 1910-1917) ar fi trebuit sa fie ocrotite ca obiecte protejate de patrimoniu si pastrate in tara spre restaurare si punere in valoare. E regretabil ca noi romanii ne distrugem singuri marturiile istorice, pentru cate o punga de arginti. Iar statul, pe care-l sustinem din taxe si impozite, doarme.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Oct 2008 15:58 
Am intrebat astazi despre locomotiva si intradevar in anul 2003 ea a fost mutata din depoul Ciurel. Locomotiva nu a fost casata dar mai departe nu se stie destinatia ei deoarece nu era in evidenta Metroului.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Dec 2008 15:05 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43597
Inca un raspuns.


Attachments:
Ministerul Culturii.JPG
Ministerul Culturii.JPG [ 350.46 KiB | Viewed 9142 times ]
Ministerul Culturii -pg. 2.JPG
Ministerul Culturii -pg. 2.JPG [ 344.29 KiB | Viewed 9142 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Dec 2008 19:15 
Un nume: Irina Iamandescu
Un link: http://www.cultura.ro/News.aspx?ID=997
Cine chiar e interesat poate lua legatura cu persoana indicata.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Aug 2009 18:35 
Locomotiva in curtea fostei fabrici de hartie din Busteni (poza e realizata din tren).


Attachments:
bv_006_664.jpg
bv_006_664.jpg [ 90.48 KiB | Viewed 7610 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Dec 2010 16:17 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43597
Asadar una din locomotive se afla expusa la Busteni: http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=4394

Cea "disparuta" de la Metrorex este bine-mersi la locul ei. Mai este si a treia, pusa la pastrare.

Cu ocazia cautarii locomotivei ce a "disparut" de la Metrorex s-au gasit alte piese exceptionale, carora li s-au pierdut urma la un moment-dat. Unele vor fi recuperate de Statul roman.

Amintire, un film:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group