Troleibuzul ZIU-682В10 din anul 1986. Din pacate anul acesta epoca ZIU - 9 in Chisinau sa terminat si ultimele 18 troleibuze ZIU - 9 cele mai vechi din anul 1986 au fost scoase din circulatie. Actual toate 18 troleibuze is in conservatie parcate in depoul de troleibuze numarul 3 din Chisinau. Si pina cind nu se stie ce o sa fie cu ele pe viitor. Recent am fost in vacanta in Moldova in Chisinau unde am vizitat si depoul de troleibuze numarul 3 din Chisinau si am fotografiat ultimele ZIU - 9 troleibuze din Chisinau printre ele si ultimul troleibuz ZIU - 9 Scoala care inca a ramas in stare de circulație.
Vorbind cu lucratorii din depou am inteles ca sansa ca aceste troleibuze inca sa fie puse in circulatie cu toate ca ele ar putea inca sa lucreze multi ani inainte e foarte mica deoarece autoritatile din Chisinau fac tot posibil sa inlocuiasca troleibuzele mai vechi cu troleibuze moderne. Si noi si aduse second hand din alte tari cum ar fi recent troleibuzele articulate Solaris aduse din orasul Winterthur din Elvetia pe care le-am vazut in parcurile de troleibuze din Chisinau dar nu mi sa permis sa le fotografiez fiindca inca nu au fost prezentate publicului.
Pentru mine e trist ca troleibuzele ZIU - 9 no sa mai circule in Chisinau. Am multe amintiri din copilaria mea cu aceste troleibuze. Chisinau a avut mai mult de 100 de troleibuze ZIU - 9 in circulatie dar cu cumpararea troleibuzelor BKM in 2011 numarul troleibuzelor ZIU - 9 a inceput sa scada pina cind numai 18 troleibuze au ramas in circulatie. Troleibuzele ZIU au fost in circulatie in Chisinau din 1983 - 2023
Unul din aceste troleibuze o sa fie pastrat pentru muzeu dar parerea mea ca ar trebui sa fie pastrate macar 2 sau 3 troleibuze ZIU - 9 pentru muzeu. Mai sunt troleibuze ZIU - 9 in circulatie in 3 orase in Moldova, Balti, Bender si Tiraspol.
ZIU-9 a fost și este un troleibuz sovietic și rusesc foarte bun, de mare capacitate pentru trafic intraurban de pasageri. În total, peste 42.000 de troleibuze din familia ZiU-9, ceea ce îl face cel mai mare model de troleibuz din lume. A fost realizat la Uzina de troleibuze numită după Uritsky), situată în Engels, regiunea Saratov (în prezent ZAO Trolza). Acest model de troleibuz a fost în producție de serie din 1972 până în 2015, după ce a suferit mai multe upgrade-uri. Producția mare a lui ZiU-9 i-a permis să devină modelul dominant al troleibuzului în Uniunea Sovietică, începând cu sfârșitul anilor 1970 și ulterior în Rusia. În anii 1990, pe baza lui ZiU-9, alți producători de troleibuze, organizați în primul rând pe bază de uzine de reparații, și-au dezvoltat variantele acestei mașini („clone”).
Până la sfârșitul anilor 1980. elementele individuale ale construcției troleibuzului, care a fost produs în acel moment timp de aproape 20 de ani, sunt considerabil depășite. Prin urmare, odată cu lansarea celor mai recente modificări ale ZiU-682V, a fost pregătită pentru producție o modernizare mai profundă a acestui model de troleibuz, care a primit denumirea ZiU-682G. Versiunile cu experiență ale ZiU-682G au fost produse încă din 1988, iar de la 1 februarie 1991, fabrica a trecut complet la producția în serie.
În timpul existenței URSS, troleibuzul ZiU-9 a fost exportat în Bulgaria, Cehoslovacia, Iugoslavia, Ungaria, Finlanda, Polonia, Grecia, Argentina, Columbia, Mongolia și transporturile planificate în India.
După prăbușirea URSS, noi troleibuze de acest model au intrat în fostele republici sovietice: Ucraina (1992-1996, 2002-2004, 2006-2008, 2013), Belarus (1993-1995, 2002), Moldova (19942-1992). ) , Transnistria (1992-2008), Armenia (1993), Kazahstan (1991-1998, precum și 2001-2002), Kârgâzstan (1993-1994, 2001, 2003, 2010, 2011, 20192), Uzbekistan (1992), 1992 1998), Abhazia (2001, 2004, 2010), precum și în Mongolia (1990) și Iugoslavia (2000). În Georgia, în 2002, a sosit ZiU-9 reexportat din Atena, iar în unele orașe din Rusia - din Ungaria și Serbia. În 2007, două troleibuze ZiU-682G-016 (012) P au fost trimise la Addis Abeba (Etiopia), unde pe 10 ianuarie 2008 era planificată deschiderea primei rute de troleibuz. Soarta lor ulterioară este necunoscută.
3733
Attachments: |
20230726_144234.jpg [ 366.58 KiB | Viewed 298 times ]
|
20230726_144247.jpg [ 364.94 KiB | Viewed 298 times ]
|
|