Stati s-o luam metodic.
1. Linia 219 (Valcele - Ramnicu Valcea Est-Bujoreni Valcea). Initial proiectul a fost gandit de germani, prin preajma celui de-al doilea razboi mondial - nemtii doreau sa faca o linie dubla pe aceasta ruta. Nu s-a concretizat nimic.
Linia a fost din nou repusa pe tapet pe la mijlocul anilor '80. Cum insa orice investitie majora trecea pe la Tov. general prim tra-la-la, si cum to'ar'su nu prea dadea Ok pentru investitii care depaseau 1 mld. lei , inginerii au taiat si ei de unde au putut ca sa iasa cum-necum bine. Si au taiat pana ce au facut proiectul de 980 mil... dar asta a insemnat bani pentru consolidari si terasament de 23% (calculat la produsul finit, sa zicem asa). Pe de alta parte, viaductele au fost facute 100% si intr-adevar sunt bijuterii de inginerie.
Linia a fost terminata cum-necum in 1991, iar in Mersul Trenurilor din 1992/1993 a fost inclusa in grafic... cu 4 perechi de trenuri (adica un sezonier, A228/233/851 si perechea sa: Arad-Mangalia si retur, cu A225 : Bucuresti-Arad, si cu 2 trenuri personale, unul venind de la Bucuresti). toate trenurile circulau cu semnul * - facultativ (adica daca linia era buna, se circula pe ea, daca nu, atunci nu - un fel de "hai sa vedem ce-am facut si daca nu merge, ramane cum am stabilit"). Trenurile facea pentru 33 de km aproximativ 60-65 minute, si toate mergeau cam la fel (explicabil, personalele oprind cu 3 statii mai mult dect acceleratele).
Acceleratele aveau trecute in Mersul Trenurilor si rute alternative, prin Brasov-Fagaras, in cazul in care era inchisa linia. Cu personalele era simplu - se anulau sau erau limitate la Pitesti (pentru cel care venea de la Bucuresti).
Trenuri au circulat in acel an pe linie. Cum insa ea s-a deteriorat rapid, a fost inchisa. Deja in mersul de tren urmator, ea nu a mai fost inclusa.
Dupa aia, inundatiile si furturile mai mult sau mai putin organizate au facut restul. In 1998, CFR a pus bomboana pe coliva, reducand statia Valcele (intrarea dinspre Pitesti pe aceasta linie) la rangul de HC (halta de calatori deservita de vanzator de bilete) si suprimand macazele de intrare pe linia 219.
Am vazut si eu reportajul ala de pe Tele7 ABC si aratau pe alocuri sina suspendata sau cu S-uri de ziceai ca circula trenuri de rally-raid pe ea
Una peste alta ar fi fost un proiect bun, care descongestiona traficul de pe Valea Prahovei si scurta distanta Buc-Arad (de ex.) cu 107 km (calculati de mine). Ma indoiesc serios ca a intrat in proces de reconstructie, nu am auzit nimic de asta.
2.Subcetate-Caransebes (linia 211), cum am mai spus in alte posturi, nu cred ca va fi data in exploatate prea curand ... daca va mai fi data vreodata...Segmentul Boutari-Portile de Fier-Sarmisegetusa e inchis de cateva zeci de ani (linia cu cremaliera... care acuma cred ca e furata aproape in totalitate)... Plus ca in anii recenti si segmentul dinspre Subcetate este limitat la Hateg (adica 4 km amarati). Deci s-a cam ales prafu' de linie.
3.Mintia-Brad, daca nu ma insel, exista in 1994 - 1995 ca parte din traseul tabelei 317 (intregita): Arad-Gurahont-Brad-Deva (circuland chiar un accelerat direct pe aceasta ruta, probabil deservit de automotoarele Malaxa). Segmentul Deva-Brad este unul dintre cele mai noi din tara, dar iarasi este partial inchis de ceva timp.
4. Daca tot suntem prin zona asta, aduceti-va amine de linia initiala 314: Oradea-Ceica-Holod-Stei (Dr. Petru Groza)-Vascau, care e partial inchisa de ani buni. Linia aia are peste 120 de ani, e una din primele (pare-mi-se chiar a doua) din Romania. Ce mai stiti de ea?
5. Intrebare: Stie careva ceva de linia-fantoma Iasi-Harlau (tronsonul actual 605)-Botosani? Imi ajunsesera acuma ceva ani la urechi zvonuri confirm carora linia era in constructie in anii gloriei ceausiste, chiar incepusera oamenii sapatul la nu's'ce tunel cu o autoforeza de unica existenta... dar lucrarile s-au oprit si foreza a ramas acolo, blocata in tunel, unde ar fi si acuma...ce e adevar si ce e poveste in treaba asta?
Ps. Care mai are mersuri de tren vechi? Al meu, cel mai vechi , e din 1982 (intr-o stare groaznica, dar ma rog... ) Daca vreti ceva inforamtii, va stau la dispozitie (de exemplu, pot sa va zic ca in acea editie, linia 210 - Alba Iulia-Zlatna a fost inchisa, langa ea tronand mare inscriptia "linie in reconstructie").
|