Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 57554
|
O licitatie in care si-a bagat coada patronul Unistil
Primaria cumpara autobuze de la o firma cu zero angajati si cifra de afaceri de 800 de lei
Licitatia privind achizitia ultimului lot de autobuze second-hand pare castigata de o firma "fantoma". Niciuna din cerintele din caietul de sarcini nu a fost respectata de Transaccept Barlad, cu privire la cifra de afaceri sau la contracte anterioare indeplinite. Cealalta firma participanta la licitatie a fost descalificata pentru ca nu oferea autobuze cu aer conditionat
Ultimul contract de achizitii publice adjudecat de Primarie ridica mari semne de intrebare. Firma Transaccept Barlad a castigat un contract in valoare de 1,5 milioane de lei, fara TVA, fara a avea capacitatea de a duce la bun sfarsit un astfel de contract. Societatea trebuie sa aduca la Iasi 20 de autobuze second-hand, cu aer conditionat, pana in luna septembrie. Licitatia cusuta cu ata alba duce la firma omului de afaceri Vasile Puscasu, patronul Unistil, societate care exploateaza sase trasee in municipiu. Primaria a impus mai multe conditii de participare pe care firma castigatoare le-a putut intruni doar datorita sustinerii lui Puscasu. Conform cerintelor municipalitatii, societatea trebuia sa declare o cifra globala de afaceri in ultimii trei ani de minimum 2,3 milioane de lei si sa nu aiba datorii la bugetul de stat. Cea mai mare cifra de afaceri raportata de Transaccept este cea din 2009 si se ridica la 30.800 de lei, la care s-ar adauga cifra de afaceri din 2010, de 800 de lei. Mai mult, Transaccept SRL Barlad a raportat la sfarsitul anului trecut cifre aproape incredibile in bilantul financiar. La rubricile cifra de afacere neta, venituri totale, cheltuieli totale si numar de salariati este trecuta cifra 0. „Ca orice firma, am participat la o licitatie, am pierdut si neavand activitate, am iesit in pierdere. Salariati nu am acum, dar cand ai activitate se pot angaja oameni foarte repede. Am platit deja soferi care sa duca autobuzele la Iasi", a explicat Constantin Iacob, administratorul firmei.
Cifra de afaceri: 800 de lei
Firma Unistil SRL a intervenit insa in procedura de licitatie ca sustinator al Transaccept Barlad. Modalitatea prin care Unistil a devenit garantul ofertantului la licitatie a fost inclusa in fisa de achizitii intocmita de Primarie. „Capacitatea economica si financiara a ofertantului poate fi sustinuta, pentru indeplinirea unui contract si de o alta persoana, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant si persoana respectiva. Se va prezenta un angajament ferm incheiat in forma autentica a persoanei respective prin care aceasta confirma faptul ca va pune la dispozitia ofertantului resursele financiare invocate", se mentioneaza in fisa de achizitii pentru cumpararea autobuzelor. Cu alte cuvinte, la licitatie putea participa si proprietarul unei tonete, daca avea "spate", in persoana unei firme puternice.
Unistil SRL a devenit sustinatorul din punct de vedere economic si financiar al ofertantului. In aceasta calitate, firma lui Puscasu a depus la Primarie dovada cifrei de afaceri globale, Transaccept intrunind astfel conditiile impuse de municipalitate. Aceeasi metoda a fost aplicata si pentru ca Transaccept sa intruneasca conditiile Primariei cu privire la capacitatea tehnica si profesionala. Oficialii municipalitatii au cerut ca documentatia de inscriere a ofertantului la licitatie sa cuprinda o lista cu principalele livrari de produse efectuate in ultimii trei ani, precum si o lista cu contractele de furnizare autobuze urbane noi sau second-hand din aceeasi perioada. Or, judecand dupa informatiile fiscale declarate de firma, Transaccept nu a avut capacitatea sa deruleze niciun astfel de contract. Experienta similara si capacitatea tehnica au fost bifate de un al doilea sustinator. Firma Autocenter Thoma GmbH din Elvetia a adus toate documentele prin care a demonstrat ca a livrat autobuze in tari precum Bulgaria sau Republica Moldova.
Legaturi stranse cu Unistil
Explicatiile lui Vasile Puscasu se schimba de la o zi la alta. Intrebat de implicarea sa in aceasta licitatie, patronul Unistil a confirmat doar asocierea sa mai veche cu Transaccept. „Am fost cu aceasta firma intr-o asociatie acum patru ani. Ii cunosc pe cei din firma, i-am ajutat in diferite randuri. Avem niste socoteli mai vechi de incheiat. Colaborarea noastra a fost candva, nu mai este. I-am ajutat cand au apelat la mine. Este oferta lor, nici nu am stiut ca au participat la licitatie la Primarie", a spus Puscasu acum cateva zile. Declaratia patronului Unistil s-a schimbat insa dupa ce reporterii „Ziarul de Iasi" au aflat mai multe detalii cu privire la licitatie. Acesta a spus ca a oferit o mana de ajutor unui vechi partener de afaceri si ca i-a intors in acest fel un favor. Puscasu a relatat ca a obtinut in 2003 cateva trasee de transport in Barlad cu ajutorul firmei Transaccept. Acestia au fost parteneri in asociatia „Barlad-Trans" condusa de Puscasu. „Ati inteles gresit. Transaccept nu avea cifra de afaceri si am sustinut noi. Firma mi-a solicitat ajutorul si nu m-a deranjat sa-l ajut asa. Administratorul a apelat la mine si l-am sprijinit ca un partener de afaceri. In 2003, cand am licitat Barladul nu aveam suficiente masini si a mai venit el cu niste masini. Asa cum am avut si eu nevoie de ajutor atunci, acum am venit cu cifra mea de afaceri. Partenerii de afaceri se ajuta intre ei. Nu castig nimic din aceasta afacere", a declarat Vasile Puscasu. Si explicatiile Primariei au fost neclare. „Au venit la licitatie cu o cifra de afaceri globala mai mare decat cea solicitata. Au avut terti sustinatori, o firma din Germania si una din Iasi care a sustinut capacitatea financiara si economica. Nu retin care este firma din Iasi. Ne-au prezentat toate cerintele pe care le-am cerut in caietul de sarcini", a declarat Dumitru Tomorug, directorul tehnic al Primariei si presedintele comisiei de licitatie.
http://www.ziaruldeiasi.ro/local/primar ... lei~ni8pjn
Achizitia a 20 de autobuze second hand la un pret ce pare dublu, in atentia ANRMAP
Afacerea "Autobuzul II" ajunge pana la Guvern. Cine i-a tras pe sfoara pe ieseni?
Autoritatea de Monitorizare a Achizitiilor Publice a anuntat un posibil control la Iasi, in urma ultimei achizitii de autobuze second-hand. "Ziarul de Iasi" a dezvaluit zilele trecute cum Primaria a reusit sa cumpere autobuze la pret dublu fata de cel al pietei, de la o firma de apartament din Barlad fara activitate, fara cifra de afaceri si fara angajati, in conditii cel putin dubioase. 10 autobuze au fost aduse deja la Iasi, dar ascunse imediat de ochii presei. Proaspat intors din concediu, viceprimarul Mihai Chirica anunta si el verificari ale achizitiei
Afacerea autobuzelor second-hand DAF a ajuns la Autoritatea Nationala de Reglementarea si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP). Achizitionarea mijloacelor de transport in comun la suprapret si de la o firma paravan a intrat in atentia institutiei. Presedintele ANRMAP, Dan Vladescu, a declarat pentru „Ziarul de Iasi" ca se gandeste sa efectueze un control la Primarie din cauza neregulilor semnalate. „La nivelul institutiei se analizeaza oportunitatea efectuarii unui control la autoritatea contractanta", ne-a transmis Dan Vladescu. ANRMAP ar trebui sa analizeze si sa evalueze modul in care a fost atribuit contractul de achizitie publica firmei Transaccept din Barlad.
O afacere cu profit 100%
Itele afacerii prin care sunt cheltuiti banii publici pe autobuze second-hand si cu aer conditionat doar la sofer au fost scoase in evidenta in repetate randuri de „Ziarul de Iasi". Cele 20 de autobuze au fost cumparate de Primarie la un pret de 1,59 de milioane de lei, fara TVA, cu mult peste pretul pietei. Municipalitatea cumpara masini la un cost de 18.000 de euro, fara TVA, pe bucata. Autobuzele urbane SH expuse vanzarii pe site-urile de specialitate au preturi la jumatate. Un autobuz DAF cu aceleasi conditii tehnice ca in caietul de sarcini al Primariei, adica motor turbo diesel, an de fabricatie dupa 1997, motor de minimum 217 CP si cu instalatie de aer conditionat, are un pret de 15.000 de euro. Daca numarul de kilometri de la bord depaseste un milion, pretul unui autobuz DAF poate scadea pana la 9.000 de euro. Diferentele de costuri vor intra in conturile unei firme de apartament, care nu are activitate. Societatea Transaccept SRL are sediul intr-un apartament din Barlad si a castigat licitatia municipalitatii desi a raportat anul trecut 0 lei cifra de afaceri, 0 lei venituri, datorii la stat de 2.300 de lei si 0 angajati. Acum doi ani, firma din judetul Vaslui avea cifra de afaceri de 800 de lei si o pierdere neta de 5.100 de lei. In spatele acestei societati se afla insa firma Unistil SRL care opereaza pe mai multe trasee din municipiu. Patronul Vasile Puscasu a garantat pentru fostul sau partener de afaceri cu cifra de afaceri a firmei sale. Cele doua societati au colaborat acum patru ani, atunci cand au obtinut trasee de transport in comun in Barlad. In cadrul licitatiei, Unistil SRL a devenit astfel sustinatorul din punct de vedere economic si financiar al ofertantului. In aceasta calitate, firma lui Puscasu a depus la Primarie dovada cifrei de afaceri globale din ultimii trei ani. In acest mod, Transaccept a intrunit conditiile de eligibilitate impuse de municipalitate. „Firma mi-a solicitat ajutorul si nu m-a deranjat sa-l ajut asa. Administratorul a apelat la mine si l-am sprijinit ca un partener de afaceri. In 2003, cand am licitat Barladul, nu aveam suficiente masini si a mai venit el cu niste masini. Asa cum am avut si eu nevoie de ajutor atunci, acum am venit cu cifra mea de afaceri. Partenerii de afaceri se ajuta intre ei. Nu castig nimic din aceasta afacere", a declarat acum cateva zile Puscasu. Cealalta firma care a participat la licitatie, Fila Company, a fost descalificata deoarece nu avea cifra globala de afaceri mai mare de 2,3 milioane de lei, masinile de tip Mercedes erau mai vechi de 1997 si nu erau echipate cu instalatii de aer conditionat, asa cum cerea caietul de sarcini.
Zece autobuze ascunse
Contractul a fost semnat cu Transaccept pe 2 august, iar primul lot de 10 autobuze au fost aduse la Iasi saptamana trecuta. Mijloacele de transport au fost ascunse insa de ochii lumii. Autobuzele DAF, fabricate in anii 1998, 1999 si 2000, au fost bagate in garajele detinute de Unistil in Tudor Vladimirescu. Reprezentantii Regiei Autonome de Transport Public nu au permis presei nici macar sa le vada, pe motiv ca sunt sigilate. Mai mult, s-a dovedit ca autobuzele nu au instalatii de aer conditionat in compartimentul pasagerilor, ci doar in cabinele soferilor. Reprezentantii Primariei au verificat masinile, le-au testat si au semnat procesul verbal de receptie. Mai mult, acestia sustin ca pretul masinilor este chiar foarte bun raportat la dotari. „La pretul acesta, este un business bun", a declarat viceprimarul Mihai Chirica.
Abia intors din concediu, viceprimarul Mihai Chirica sustine ca le-a atras atentia reprezentantilor RATP asupra modului in care au tinut masinile departe de ochii lumii. Edilul a spus ca va inspecta personal mijloacele de transport in comun pentru a vedea in ce stare au fost aduse. „Maine (n.r. - azi) voi avea si eu o discutie la RATP. Vreau sa vad si eu autobuzele. Vreau sa vad in primul rand daca instalatia de aer conditionat este doar la sofer sau este in partea din fata a autobuzului, care este o chestiune diferita. Daca este doar la sofer, sa si le ia acasa. Eu vreau sa le vad functionand bine", a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Acesta este convins ca procedura de achizitii publice a fost organizata conform legii. Mai mult, Chirica a declarat ca ANRMAP nu are competenta de a verifica contractul Primariei, ci doar procedura de achizitii publice. Institutiile care ar avea competente in acest caz, conform viceprimarului, ar fi organele de cercetare penala. „Nu cred ca vor fi probleme. ANRMAP nu este un organ de ancheta, ci verifica daca procedura este corecta", a declarat viceprimarul Mihai Chirica.
http://ziaruldeiasi.ro/local/afacerea-a ... ern~ni8q9g
|
|