Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 55021
|
In ciuda declaratiilor CTP, retragerea troleibuzelor Irisbus Agora nu se datoreaza vechimii, acest lucru fiind contrazis de achizitiile pe banda rulanta de autobuze Diesel cel putin la fel de vechi. Troleibuzele in cauza au fost retrase pentru ca Primaria si CTP s-au trezit cu un numar mult mai mare de troleibuze decat au avut nevoie pentru actualele trasee odata cu achizitia troleibuzelor Solaris din 2019. In locul extinderii retelei de troleibuz (prezenta in PMUD inca din 2016) si utilizarii unui numar crescut de troleibuze, inlocuind autobuze Diesel, s-a ales varianta ce implica mai putina munca - retragerea din circulatie vehiculelor care constituiau un surplus, chiar daca acestea sunt nepoluante, in timp ce s-a continuat achizitia de autobuze Diesel vechi si noi care continua sa circule pe trasee pe care ar fi trebuit sa vedem troleibuze.
1. Clujul a avut 27 de troleibuze Irisbus Agora, produse între 2004 și 2006, cu numere de parc cuprinse intre 150 si 176. Acestea au reprezentat un real progres față de flota existentă atunci, fiind primele dotate rampă și podea joasă pe întreaga lungime, anunțuri audio și afișaje LED. Acestea au circulat până în 2020, fiind retrase și păstrate în conservare după 14-16 ani de activitate.
2. Recent a început mutarea troleibuzelor la locația propusă pentru @muzeul de transport public Cluj-Napoca, urmarindu-se ascunderea acestora de ochii publici/ai presei într-un spațiu retras, același spațiu unde au fost mutate și ultimele troleibuze autohtone de patrimoniu Rocar/DAC 117E, 212E, 217E, 312E și 412E înainte de a ajunge fier vechi.
3. In 2004, in paralel cu achizitia celor 27 de troleibuze, au fost achizitonate si 45 de autobuze de acelasi tip (nr. de parc 675-719), din care aproximativ 24 sunt active și astăzi, atât pe trasee urbane cât și pe metropolitane, apropiindu-se de 20 de ani de serviciu comercial.
4. În timp ce troleibuzele au fost retrase, o parte dintre autobuzele achizitionate in aceeasi perioada continua sa circule. In timp ce CTP sustie ca troleibuzele Irisbus Agora din 2004-2006 sunt prea vechi pentru a fi utilizate, nu doar ca continua exploatarea autobuzelor de aceeasi varsta, ci au mai fost achizitionate mai multe loturi de autobuze similare.
5. In 2016, a fost achizitionat un lot de 10 autobuze Irisbus Agora L, Euro 3, fabricate in 2003. Acestea au primit numerele de parc 539-548. In 2017, achizitia de autobuze similare a continuat cu inca 12 bucati, primind numerele de parc 551-557, 559-562 si 567. Cel mai recent lot de autobuze Irisbus Agora L a fost format din 10 bucati fabricate in 2005, primind numerele de parc 572-580 si 582. Acestea au fost achizitionate dupa retragere din circulatie a troleibuzelor asa-zice prea vechi.
6. Autobuzele Irisbus Agora nu sunt singurele autobuze second-hand construite inainte de 2006 achizitionate de CTP Cluj in ultimii ani. In 2018, au fost achizitionate 3 autobuze MAN NM223, primind numerele de parc 391-393, construite in 2005. Acelasi an a marcat si achizitia a 3 autobuze Scania-Hess fabricate in 2003, cu numerele de parc 568-570. Pe strazile Clujului a aparut, apoi, in 2021, inca un autobuz Scania-Hess fabricat in 2003, cu numarul de parc 571. Chiar si in anul 2022 a fost achizitionat un autobuz construit in 2005, acesta fiind un MAN NM223F numerotat 394.
7. Costul pentru poluarea creată in oras de toate autobuzele Diesel care puteau fi inlocuite cu troleibuze daca s-ar fi dorit acest lucru, in special pe traseele de rampa, unde motoarele termice au nevoie de turatie iar poluarea este crescuta, nu o plateste CTP, ci o platim cu totii, prin aerul pe care il respiram. Singurul neajuns real al troleibuzelor Agora este lipsa aerului conditionat, insa montarea de aparate de aer conditionat pe vehicule mai vechi, in special pe cele electrice, nu este o operatiune complexa, fiind reusita chiar si la noi in tara (de ex. la București).
8. Așa avem acum, în orașul cu fumuri de cinci stele în cap, transportul public e tot pe fumuri de diesel prin plămâni.https://www.facebook.com/reel/243718028337557
|
|