În Clujul anului 2017, oraş cu numeroşi turişti, cu festivaluri de film şi de muzică, dacă ,,aterizezi" cu trenul în week-end eşti obligat să cumperi bilete cu o călătorie, pentru că abonamente de o zi nu se vând nici la gară, nici la Piaţa Mihai Viteazu! Abia în centru, la Regionala CFR, găseşti o cutie de chibrituri de la care poţi să îţi cumperi preţiosul document de călătorie, care este nominal, necesită înscrierea într-un registru, iar pe el se înscrie de două ori (!) seria actului de identitate (pe faţă şi pe verso).
Asta deşi CTP dispune de automate de bilete şi carduri.
Unele eliberează şi carduri nenominale, pe care se pot încărca şi abonamente de o zi. E drept, cardurile astea costă (3 lei în plus dacă iei călătorii şi 1 leu în plus la abonamentul de o zi), dar controalele sunt foarte dese, făcute de nişte mârlani fără pereche, care nu vor ezita să te tragă de haine dacă li se pare că nu te scotoceşti prea repede prin buzunar după bilet.
Automate care emit carduri (deci şi abonamente de o zi) (de pe
site-ul oficial al CTP): Someşul, Constanţa, Memorandumului Nord, Memorandumului Sud, Opera Maghiara Est, P-ta Flora, Minerva, Calea Manastur, Primaverii, Ciobanului, Regionala CFR, P-ta Mihai Viteazu Vest, Agronomia, Izlazului, Sora, Radio Romania Cluj, I.P.Voitesti Sud, Hotel Napoca, P-ta 14 Iulie, Petuniei, Borsec N, A.Vlaicu, Aeroport Nord, Cămin Someşeni, Iulius Mall Est, Calvaria, Plopilor Sud, Uzinei Electrice, Zorilor, P-ţa Cipariu Est, Dunării Nord, Malinului Est, Pod Traian, Crinului, ERS CUG si Fabrica de Bere.
Apare acolo ,,Piaţa Mihai Viteazu Vest". Care o fi aia, nu ştiu, am butonat un automat din ,,PMV" (cel din staţia lui 32), fără rezultat. Nu mai zic că am numărat 5 staţii CTP Cluj la PMV, Dumnezeu ştie care o fi aia de Vest.
După ce treci de acest hop, dai nas în nas cu transportul în comun... vezi maşinile noi, curate, şoferii care dau ,,blană" fără nicio jenă de pietoni sau culoarea galbenă. Da' habar n-ai unde merg, că traseele se dublează aiurea, după criterii numai de CTP ştiute (gen 32 cu 32b), iar staţiile au minim 2 denumiri diferite. Nu ştii dacă 6 are un capăt la str. Bucium sau în Mănăştur şi celălalt la IRA sau la str. Aurel Vlaicu... mă rog, cei din zonă ştiu, dar unul care nu a mai fost la Cluj? Nu mai zic de informarea călătorilor... în staţii e lipsă (nu sunt programe, nu sunt orare, nu e nimic), în vehicule doar anumite staţii sunt anunţate, după criterii numai de CTP ştiute.
Mai adăugăm şi staţiile aiurea, cea mai prostească situaţie fiind cea de la Sora, evitată de 6, 7 şi 25, ca nu cumva să poţi să schimbi facil traseele, că doar d'aia ţi-a pus CTP-u' trasee directe de oriunde până oriunde, nu?
Păcat că CTP şi Boc îşi bat joc de bugetul pe care îl au... maşini noi care merg cu dispeceri la cap de linie ca în Bucureşti, cu validatoare care mai mult nu funcţionează sau funcţionează aiurea (am mers cu 35 cu validatoarele setate pe 46b, am mers cu 25 care tot traseul validatoarele s-au crezut la cap de linie). Mai adăugăm şi reţeaua de fir-contact a tramvaielor, cu elemente model 1950 şi separatoare cu miez din lemn (da, LEMN) şi reţeaua de troleibuz refăcută de curând tot cu elemente din 1950 (deci ştim de la cine s-a inspirat Vasluiul).