radub wrote:
Brassovia wrote:
introducerea primelor Rathgeber in circulatie (incepand cu decembrie 1996)
Intrucat am vazut o multime de date contradictorii legate de existenta acestor vagoane la Brasov, caut informatii corecte, pentru a face lumina in povestea asta. In investigatia mea am avansat mult pe o directie ce pare corecta. Fac referire la inceput si final:
Atat pe siteul
http://www.strassenbahn-muenchen.de, cat si in SB Atlas 2004, apare ca data de aducere la Brasov a acestor vagoane anul 1997 (mai mult, pe siteul indicat este precizata si luna - octombrie).
In iunie 2004 mai erau in depou 2 cupluri si inca 2 vagoane motor. Aici se rupe filmul. Ce s-a intamplat mai departe (in ce luni au aparut modificari ale situatiei)?
Aici am strecurat din vina mea o inexactitate, si o corectez, inclusiv in acel mesaj. Nu e vorba de anul 1996, ci de 1997, intr-adevar. Este posibil ca vagoanele sa fi fost expediate din Germania si sa fi sosit la Brasov in octombrie. Eu personal nu le-am vazut in trafic decat in luna decembrie, repet, a anului 1997, nu 1996, cum am spus anterior gresit. Greseala provine din notitele mele mai vechi, dar acum, rememorand alte evenimente contemporane, o rectific. Deci primele le-am vazut circuland in decembrie 1997.
In continuare, s-a intamplat ca, dupa un debut masiv de cateva saptamani/luni, aceste tramvaie au fost mai apoi foarte putin folosite, in sensul ca existau concomitent cam maximum doua garnituri, si acestea se retrageau dupa orele de varf. In mod cert, vagoanele #25, #26, #31 au aparut in trafic la peste un an diferenta, si aici am notat data cea mai probabila ca fiind ianuarie 1999. Neavand acces in depou, am crezut ca aceste ultime garnituri au fost aduse abia atunci din Munchen. Datele germane spun insa ca au venit deodata. Asta inseamna ca, dintr-un motiv bine intemeiat, ele au fost retinute o vreme foarte lunga in depou. Posibil ca vagoanele tip ITB erau inca in numar suficient, si capacitatea lor era mai potrivita in acele vremuri. Au fost si zile multe cand nu se putea gasi nici un Rathgeber in trafic.
Asa cum am spus, pana la sfarsitul lui 1998 au circulat cuplurile 21+27, 22+28, 23+29 si 24+30, prezenta lor fiind insa destul de discreta. Cand au intrat urmatoarele, ma asteptam sa vad ceva de genul 25+26 (adica numerele lipsa din acest interval), nestiind nimic de 31 si 32. Insusi faptul ca aceste numere (25 si 26) au fost neatribuite initial, dar rezervate, certifica faptul ca, de la inceput venisera toate, doar ca nu au fost scoase din depou. Mi-a parut ciudat ca pe 26 l-au cuplat cu o remorca dintre cele care circulasera cu alt vagon motor, pentru ca abia mai tarziu am vazut acel vagon sacrificat pentru canibalizare, care ar fi trebuit sa poarte nr. 32, dar pe care nu a fost niciodata inscris acel numar. Din momentul in care au fost scoase 25, 26 si 31, au inceput treptat sa dispara dintre cele mai vechi, insa nu am o evidenta exacta cu soarta fiecaruia in timp. E posibil ca unele sa fi fost doar temporar retrase, pentru reparatii.
Ce imi aduc aminte este ca, dupa ce ne obisnuiseram cu confortul Rathgeber, a existat o perioada de revenire in forta a V3A, multe vagoane care statusera o perioada fiind reactivate, cu vopseaua aceea albastru-inchis + galben sau rosu, pe care nu am putut niciodata sa o admir. Din momentul aparitiei vagoanelor Duewag, a inceput sa fie greu sa mai ai norocul de a calatori cu Rathgeber, fiind scoase doar la nevoie, cand nu exista probabil altceva disponibil. Totusi, in anii 2001-2003, Rathgeber nu au fost complet inlaturate. De abia in momentul aparitiei vagoanelor Tatra s-au scos complet cele Rathgeber. Tatra au intrat in trafic pe rand, primele in decembrie 2002, urmatoarele in prima parte a anului 2003.
Deci decembrie 2002 este data retragerii Rathgeber. De ce nu au fost imediat casate, nu stiu exact. Ce stiu este ca in acel moment exista un surplus de tramvaie, fata de numarul necesar pe singura linie din Brasov. Deci nu a existat vreo prioritate in repararea unora care aveau probleme. Iar Rathgeber se pare ca au avut probleme tehnice din belsug, datorate in principal starii proaste a caii de rulare.
Totusi, s-au pastrat in depou (poate in speranta unei eventuale reveniri) acele cupluri si vagoane izolate, pe care le-am vazut si eu ultima data in vara anului 2004. Cel putin 24+30 nu parea a fi descompletat si locul unde era garat nu era cel al casarilor. La scurt timp, cand am revenit, toate disparusera. In toamna-iarna anului 2004, linia a fost timp de cateva luni inchisa, ca urmare a reparatiilor pe sectoarele de curba si a inlocuirii asfaltului cu piatra cubica in aceste zone. Aceasta investitie ne arata ca inca nu se pusese crucea pe tramvai. Primavara lui 2005 a debutat cu escaladarea la cote nemaintalnite a campaniei de presa impotriva troleibuzelor, dar totusi - in programul de dezvoltare durabila - se declara intentia de pastrare si chiar de extindere la Darste a tramvaiului. Mai departe stim cu totii ce s-a intamplat, cu singura mentiune ca, sunt indicii ca initial s-a planificat inlocuirea tramvaiului cu acele MAN-uri articulate, care s-au achizitionat in graba, in locul altora solo (initial s-a vorbit de aducerea a 90 autobuze solo, doar). De asemenea, se pare ca linia 32 trebuia sa ramana de troleibuze (pe anuntul din noiembrie 2006 chiar asa aparea intr-un loc). Cineva a hotarat in ultimul moment reactivarea liniei 8 in locul tramvaiului si, poate ca sa se pastreze proportia distrugerii, s-ar fi sacrificat linia 32. E posibil ca si aglomeratia de pe recent mazificata linie 5 sa fi condus la decizia de a nu folosi autobuzele articulate in locul tramvaiului, si de a cumpara peste noapte cele 15 troleibuze articulate second-hand.