Cateva informatii istorice cu privire la transportul local din Fagaras.
In primul rand, trebuie spus, ca datorita faptului ca Fagarasul a beneficiat de multe legaturi interurbane de tip IRTA/ITA si era tranzitat de aceste autobuze, prezenta transportului local a fost destul de discreta.
Acesta apare totusi - conform statisticilor oficiale - undeva in perioada 1956-1960. In anii 70 era exploatat de catre EGCL (Exploatarea de Gospodarire Comunala Fagaras), in subordinea Consiliului Popular Orasenesc.
Traseele interne au fost preluate in decembrie 1979 de catre IJTL Brasov, infiintandu-se aici "Autobaza mixta Fagaras", avand si transport de marfa (cel mai probabil fiind vorba doar de autobasculantele care serveau santierele de constructii de blocuri, la fel ca si in cazul Brasovului). Desigur ca existau si taximetre, insa in anii 80 aceasta existenta era mai mult teoretica.
Dupa preluarea de catre IJTL, in raportarile statistice ale vremii s-au strecurat in mod voit unele exagerari. Acestea aveau pe de o parte rolul de a "infrumuseta" rezultatele economice ale intreprinderilor (ca nu cumva tovarasii directori sa nu-si mai primeasca primele si decoratiile), dar si de a reusi alocarea unei cote mai mari de motorina, prin declararea unui parc circulant mai mare decat cel real si a mai multor trasee decat existau cu adevarat. Cine a trait acele vremuri intelege ce vreau sa spun.
Astfel, s-a scris de exemplu ca IJTL dispunea in 1980 de 320 autobuze. In realitate, cifra acestora nu a fost niciodata mai mare de aprox. 280-290. E posibil ca multe vehicule casate sa fi ramas inca din anumite motive "in scripte", sau sa fie pur si simplu o minciuna propagandistica (nu era singura, la acea vreme).
O alta informatie oficiala din 1987 (preluata si in istoricul actual al RATBv) sustinea ca in Brasov erau 16 trasee de autobuz, iar in Fagaras 8. Pentru a vedea daca e credibila cifra pentru Fagaras, am analizat situatia la Brasov, care era urmatoarea in 1987:
- linia 14b: vreo 4-5 curse pe zi;
- linia 15: 2 curse dimineata, posibil suspendate;
- linia 15b: maxim 5 curse pe zi;
- linia 17b: singurul traseu cu miscare ceva mai vizibila (frecventa 10-15 min);
- linia 18: frecventa 60 min;
- linia 20: frecventa 60 min;
- linia 22: cca 4-8 curse pe zi;
- linia 23 spre Ghimbav: frecventa 60 min;
- linia 24: 2 curse pe zi;
- linia 24b: doua semicurse pe zi;
- linia 25: doua semicurse pe zi;
- linia 28: 3 curse pe zi;
- linia 28b: frecventa 30-60 min;
- linia 31b: doar la ore de varf, curand inlocuita cu troleibuze;
- linia 34: cca 8 curse pe zi;
- linia 34b: cateva curse la ore de varf.
Deci am gasit 16 trasee, insa numarand si variantele si fantomele. Doar 17b, 18, 20, 23 si 28b circulau si duminica, insa au existat si duminici fara trafic pe 17b si 20.
Extrapoland cazul Brasovului, la Fagaras, se poate deduce ca existau in 1987 cateva curse la orele de varf, care legau diferitele cartiere de Combinatul Chimic, si cam atat.
In 1990, la desfiintarea IJTL, s-au creat in afara de RATBv si mai multe societati comerciale - ETAX SA, Autotransmar SA, SC Mixta de Transport SA Fagaras - ultima ramanand teoretic responsabila cu transportul local din Fagaras. In ce masura s-a achitat de aceasta datorie, nu pot preciza.
Ca vehicule ce au circulat in Fagaras, alaturi de ceva TV-uri (ultimele TV 20U care au circulat in Brasov fiind retrase de IJTL Brasov in 1981, in Fagaras circuland se pare pana in 1984), s-au alocat si doua Karosa SM-11 din lotul de 10 buc sosite in decembrie 1980 si puse in circulatie abia cateva luni mai tarziu din lipsa motorinei necesara efectuarii rodajului (numere de parc de tipul 1xx-2xx). De asemenea s-au mai alocat si cel putin doua DAC 112 UDM din lotul 1984 si un DAC 117 UD din lotul 1985. E foarte posibil ca IJTL sa fi transferat la autobaza Fagaras si cateva Roman 112 UD sau Karosa SM-11 vechi, caci dupa casarea TV-urilor nu existau destule vehicule la Fagaras. Emblema IJTL care aparea pe vehiculele din Fagaras era usor diferita, avand si subtitlul "Autobaza Mixta Fagaras". Vehiculele nu aveau numarul de parc vopsit ca la Brasov, nefiind supuse urmaririi pe traseu.
In prezent, exploatarea de catre Transbus SA are toate caracteristicile prezente si pe celelalte trasee codrene. Fiind traseu interior, putea macar sa puna un autobuz de tip urban. Codreanu nu pune table indicatoare de statie cu informatii despre trasee si orare nicaieri. De altfel, ar fi interesant de stiut daca vreo lege specifica in sarcina cui cade amplasarea acestora, si ce criterii trebuie ele sa indeplineasca (nu ma refer la indicatoarele de tip rutier "statie de autobuz", care sunt clar in sarcina primariilor/administratorilor de drumuri judetene si nationale).
|