Asociaţia TRANSIRA Nr. 90 din 29 ianuarie 2009
COMUNICAT DE PRESÄ‚
După desfiinÅ£area traseelor de troleibuz T3, T4, T4 barat, T6, T7, T7 barat ÅŸi T8 iată că avem o nouă victimă: traseul T5. DeÅŸi costurile de exploatare ale troleibuzelor sunt mai mici faÅ£ă de autobuz. ÃŽmpotriva Masterplanului pentru transport urban, ce trasa ca direcÅ£ie de urmat extinderea transportului ecologic cu troleibuze. Contrar preocupărilor hotărâte ale Uniunii Europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
În locul a două troleibuze se introduce traseul 92, deservit de către un singur autobuz. Troleibuzele traseului T5 au fost solicitate mai ales pentru accesul lor pe str. Rahovei –Cireşica –str. Gheorghe Dima, chiar dacă există porţiuni cu sens unic, semnalizate corespunzător. Reţeaua de troleibuze de pe str. Gheorghe Dima este nouă, fiind pusă în funcţiune în anul 2006.
În multe oraşe se permite circulaţia troleibuzelor pe sensul unic, favorizându-se transportul public nu maşina personală. Se putea alege devierea traseului T5 pe bul. Mihai Viteazu –Calea Dumbrăvii.
Prin Contractul de concesiune nr. 108370 /27.04.2007 (aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr. 97 /2007) încheiat între Municipiul Sibiu şi SC Tursib SA Sibiu sunt prevăzute trasee, rute, număr şi tip de vehicule folosite, frecvenţa de trecere a acestora prin staţii, toate obligatoriu a fi respectate.
Obiectul contractului îl reprezintă “cedarea ÅŸi primirea în concesiune, în scopul unei administrări rentabile, către SC Tursib SA a Serviciilor de Transport Publicâ€.
După cum am semnalat şi în anii trecuţi, Contractul de concesiune dar şi Legea nr. 92 /2007 nu au fost respectate de către SC Tursib SA, desfiinţându-se trasee, înfiinţându-se altele, fără a avea Hotărâre de Consiliu Local. Ne aducem aminte de lansarea cu tam-tam a traseului cu indicativul 201 pe ruta Gară –Aeroport, anulat după puţin timp, pe motivul cunoscut de toată lumea, de nerentabilitate.
Ne este clar că nici primarul, nici Consiliul local, nu cunosc aceste lucruri, o dovadă fiind că toate demersurile noastre s-au oprit la secretariatul primăriei.
Pentru bunurile concesionate, SC Tursib SA Sibiu achită o redevenÅ£ă, aceasta incluzând ÅŸi reÅ£elele electrice de troleibuz sau tramvai, indiferent dacă acestea sunt folosite sau nu. Pentru o administrare rentabilă este nevoie de obÅ£inerea de venituri din exploatarea troleibuzelor pe reÅ£eaua existentă. Care sunt investiÅ£iile în troleibuze de care a scris toată presa sibiană că “se vor face curândâ€?
Prin adresa cu nr. 5440 /16.08.2008 SC Tursib SA Sibiu cere Consiliului local suplimentarea subvenÅ£iei cu suma minimă de 145.000 lei pentru că “societatea nu poate suporta cheltuielile suplimentare privind redevenÅ£a aferentă Contractului de concesiuneâ€. Unde s-a mai pomenit aÅŸa ceva?
Municipalitatea sibiană putea alege şi concesionarea prin licitaţie a traseelor de autobuz sau troleibuz. Nu ar mai fi fost nevoie de împrumut BERD pentru achiziţionarea de autobuze, nici de costuri de întreţinere/exploatare, de salarii, de achiziţii de maşini de lux din bani publici, pentru a plimba directorii cu salarii imense ai societăţii de transport.
M-am adresat Primăriei şi Consiliului local (ce reprezintă Adunarea Generală a Acţionarilor la SC Tursib SA Sibiu), expunând cele prezentate mai sus, cerând acestora stoparea desfiinţării transportului electric (implicit menţinerea traseului de troleibuze T5), respectarea Contractului de concesiune şi demiterea Consiliului de Administraţie al SC Tursib SA Sibiu.
Voi cere o audienÅ£ă primarului Klaus Iohannis, ca să pot explica unui primar european să folosească bani europeni, pentru implementarea unui sistem de transport ecologic, la standarde europene, cu o echipă Tursib neimpusă politic.
ing. Silviu Sîntea Preşedintele Asociaţiei TRANSIRA
|