Brassovia wrote:
1. Indiciile sunt ca aveau 5 trepte, cu urmatoarele rapoarte de transmisie: 7,64; 4,27; 2,6; 1,59; 1. Nu se pornea niciodata cu ele in treapta II. Nu ar fi facut fata ambreiajul si motorul. Si probabil, nici nu exista atunci generatia de soferi cu apucaturi de tractoristi. Motorul avea cuplul maxim la o turatie destul de scazuta (1000 rpm), si lucrul asta "se auzea", vehiculul necirculand cu motorul foarte turat decat pe pante mari. Nu tin minte sa fi auzit frecvent caraituri de pinioane la schimbarea vitezelor, ca la Romanuri. Reactia la pedala de acceleratie era lenta insa se descurca foarte bine pe pante (mult mai bine decat contemporanele TV 2, dar uneori chiar si decat SM 11!).
2. Toate Skodele articulate din Bucuresti au fost confectionate in regim manufacturier la ITB, dintr-un vehicul vechi in stare buna si un altul cu motorul / partea din fata compromise. Nu a circulat in alte orase asa ceva. Skodele articulate de fabrica - fie ele Karosa sau Jelcz - aveau cu totul alt aspect si nu au fost niciodata importate in Romania.
5. Roata fata avea model radial cu 6 spite, mostenit de la generatia 706-RO (vezi atasament). La spate era butuc subtire. Doar modelul de autocar "Lux" a avut capace ornamentale.
Câteva concluzii:
1. Cutia de viteze era de tip PRAGA, cu cinci viteze înainte şi 1 viteză marşarier. Rapoartele de transmisie erau astfel calculate de constructor, pentru a răspunde cerinţei beneficiarului şi anume, limitarea vitezei maxime la variantele urbane MTZ şi MEX la 65 km/h, la varianta interurbană CAR la 75 km/h şi la varianta autocar LUX la 85 km/h. Varianta urbană MTZ a fost destinată exclusiv pieţei din Cehoslovacia, varianta urbană MEX a fost destinată iniţial numai exportului, dar, în final, au rămas multe exemplare şi în Cehoslovacia. Mergând zi de zi cu autobuzul 37, la liceu, pot afirma că majoritatea şoferilor de la ITB porneau, de pe loc, cu treapta a II-a de viteză.
2. ŠKODA a construit un singur exemplar prototip de autobuz articulat, model interurban, ŠKODA 706K, pe care CSAD Praha l-a testat pe linii interurbane între 1961 şi 1966. În Polonia, primele autobuze articulate au fost construite de MPA Warszawa în 1962, apoi producţia de serie a fost preluată de JELCZ, din 1964, cu JELCZ AP 62 şi JELCZ AP 02, continuând, din 1966 cu JELCZ 021 şi, din 1967 cu acelaşi JELCZ 021, dar având puntea faţă JELCZ BISON A80 şi puntea motoare RABA MVG 01808. Nu au fost niciodată exportate. Singurul prototip pentru export, pentru R.D.Germană, a fost un JELCZ 021E, dar care nu a avut succes.
5. În acei ani, majoritatea jantelor pentru autovehiculele grele erau confecţionate din trei segmente de cerc, pentru a facilita schimbarea anvelopei în caz de pană de către şofer. ŠKODA nu a făcut excepţie de la această regulă.