Diferenţa de lungime apare din schimbarea barelor de protecţie.
Între anul 1965, când demarează producţia de serie a tipului ŠM 11 şi anul 1969, barele de protecţie, atât cele din faţă cât şi cele din spate, erau compuse din două segmente simetrice, rotunjite, cromate şi cu ornamente.
Către sfârşitul anului 1969 şi începutul anului 1970, până la încetarea producţiei, în anul 1981, barele vor fi dintr-o singură bucată, în unghiuri drepte, vopsite şi fără ornamente. Excepţie face bara din spate, care la unele din tipurile ŠL 11 şi ŠD 11, va fi din două segmente, permiţând montajul cuplei pentru remorcă.
Revenind la dimensiuni, primele serii, cu bare cromate, au lungimea de 10985 mm, iar seriile ulterioare, cu bare vopsite, au lungimea de 11135 mm. Lungimea brută a caroseriei, la toate seriile, este de 10905 mm. La primele serii consola faţă are 2220 mm, consola spate are 3265 mm. La seriile ulterioare consola faţă are 2295 mm, consola spate are 3340 mm. La toate autobuzele, ampatamentul este de 5500 mm. Lăţimea 2500 mm, înălţimea 2985 mm.
În anul 1961 este construit primul prototip ŠM 11. Acesta este echipat cu motor orizontal cu 6 cilindri în linie, de tip HENSCHEL 6U 1115 514DCU, având 116 kW/158 CP, cutie de viteze automată de tip ZF HYDROMEDIA şi axă motoare de tip ZF. Motorul este montat sub podea, între osii, pe axa longitudinală a autobuzului, spre faţă. Poziţia de montare a motorului va rămâne neschimbată, până la încetarea producţiei.
În anul 1962 sunt construite prototipurile ŠM 11 cu numerele 2 şi 3. Acestea sunt echipate cu motor orizontal cu 6 cilindri în linie, de tip ŠKODA ML625, având 117,6 kW/160 CP, cutie de viteze automată de tip DIVABUS şi axă motoare de tip ZF.
În anul 1963 sunt construite prototipurile ŠM 11 cu numerele 4, 5 şi 6. Acestea sunt echipate, nr.4 şi nr.5, cu acelaşi motor ŠKODA ML625 iar nr. 6, cu noul motor de tip ŠKODA ML630, având 132,4 kW/180CP, cutie de viteze automată de tip ZF HYDROMEDIA şi axă motoare de tip ZF.
În anul 1965, după patru ani de teste, cu şase prototipuri, este lansată producţia de serie a tipului ŠM 11.
Acesta va fi echipat cu motorul de tip ŠKODA ML630, având 132,4 kW/180CP, cutie de viteze automată de tip PRAGA 2M70 şi axă motoare de tip LIAZ (Liberecké Automobilové Závody - Liberec, a nu se confunda cu LiAZ-ul sovietic)).
Începând cu anul 1967, vor fi echipate cu axă motoare de tip RABA 018.
În anul 1967 este lansată seria zero a autobuzului ŠL 11 iar în următorul an, 1968, începe producţia de serie a acestuia.
În anul 1967 este construit prototipul autocarului ŠD 11, care va participa, în acelaşi an, la Concursul Internaţional al autocarelor şi autobuzelor de la Nisa/Nice, în anul 1968 fiind lansată producţia de serie a acestuia.
Autobuzele de tip ŠL 11 şi ŠD 11 sunt echipate cu cutie de viteze manuală de tip PRAGA 5P80.
Începând cu anul 1968, este montat pe toate autobuzele de tip ŠM 11/ŠL11/ŠD11, noul motor de tip LIAZ ŠKODA ML634, având 154,4 kW/210 CP. De asemenea, vor fi echipate cu axă motoare de tip RABA MVG O1808.