In multe orase, transportul public e pe buza falimentului.
Reteta a fost cam urmatoarea. Pentru ca UE a interzis subventiile, s-a inventat smecheria cu facilitati acordate anumitor categorii (pensionari etc). Primariile decontau cu generozitate transportatorilor bani mult mai multi decat ar fi fost justificat de numarul real al calatoriilor facute de cei cu facilitati. Astfel, s-a pierdut din vedere criteriul rentabilitatii si atractivitatii serviciului prestat. Regiile traiau pe picior mare din aceste subventii mascate, nu aveau nici o grija, era loc si pentru furtisag din belsug. Votantii erau in extaz, toata lumea parea fericita pentru vecie.
A venit austeritatea, primariile au inceput sa nu-si mai plateasca cu regularitate obligatiile catre regii. Nu au renuntat insa la facilitati, din motive electorale. Oricum, cei subventionati nu ar fi in stare sa aduca venituri din bilete cumparate, la nivelul a ceeace deconta primaria in vremurile bune. Regiile fac facturi, platesc TVA, unele apar ca avand profit, directorii iau prime pentru "bun management", dar banii fizic nu exista sau vin cu intarzieri mari. Evident, nu se pot plati cele necesare si atunci incep rarirea frecventelor, furtul de curse, improvizatiile.
Cealalta mare problema este scaderea clientelei, in general. Ani de zile, regiile nu numai ca nu s-au preocupat de atragerea ei, dar au ramas cu reflexul comunist de descurajare a folosirii transportului in comun. Calitatea era pe ultimul loc, pe principiul ca oricum n-ai de ales.
Vazand mai apoi ca scade cererea si nu mai au incasari, au redus mai intai doar transportul electric, ca nu cumva sa le scada cota de motorina si avantajele de pe piata neagra. In cele din urma, s-au facut imbunatatiri de confort, dar clientela pierduta nu a mai revenit. Asa au ajuns regiile sa depinda de subventiile mascate, din care oricum mare parte se duc pe furtisaguri si achizitii supraevaluate.
Si uite asa, incet-incet, ne indreptam din nou spre Epoca de Aur. Avem bilete ieftine si gratuitati, dar pretul platit este ca autobuzul vine din ce in ce mai rar. In unele locuri, din anul viitor probabil nu va mai veni deloc.
|