TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Thu 28 Mar 2024 23:34

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed 01 Jun 2011 21:16 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Am obtinut aprobarea lui Silviu Sintea pentru a crea un topic despre fosta industrie. Aici vom putea discuta despre intreprinderile mari, adevarati colosi industriali care au fost falimentati sau privatizati fraudulos de catre neo-comunistii veniti dupa 1989. Datorita lor, industria romaneasca a ajuns de pe inalte culmi in adanci gropi (dupa cum am mai spus). Nu mai spun ca datorita falimentarii industriei, suntem in situatia "urata" in care suntem.

Sa incepem deci, o discutie despre industria romaneasca sau ce a mai ramas din ea. Conditia este ca tot ceea ce spunem sa fie documentat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Jun 2011 21:25 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56066
Nu sunt de acord sa incepem topice "goale". Daca ai inceput topicul, hai si cu informatii.

Am mai vazut topice pe alte forumuri, de genul "aici vom vorbi despre troleibuzele Czech 3 E" , goale de caractere.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Jun 2011 22:20 
Incep eu caci slava Domnului in Ploiesti este un adevarat macel la capitolul industrie.

Uzina Feroemail-producea pe vremuri cazi si chiuvete emailate..si nu numai..acum este doar un morman de moloz.
Rafinaria Astra-a patra rafinarie a Ploiestiului dupa Brazi, Petrotel LUK-OIL (fost Teleajen)si Rompetrol Rafinare (fosta Vega).si-a inchis portile si deja s-a inceput la taierea instalatiilor.
Uzina Flacara-producea renumitele masini de tocat din fonta, capace de canalizare..acum deja se taie tot ce inseamna fier .Apare in curand un centru comercial.
Uzina 1 Mai renumita pentru instalatiile petroliere pe care le producea...Produsele ei erau exportate in Rusia, China Iran Irak Libia.. acum au ramas cateva sectii
Nu are rost sa mai amintesc de UZIMA MECANICA PLOPENI, ROMFOSFOCHIM VALEA CALUGAREASCA, GEAMUL SCAIENI.. de toate s-a ales praful...


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jun 2011 13:17 
Offline
User avatar

Joined: Fri 29 Jun 2007 23:28
Posts: 125
Location: Brasov/Varsovia
Păi să zic ce era în Braşov, mare oraş industrial.
Rulmentul Braşov - producea rulmenţi care erau exportati în toate colţurile lumii pentru că numai Braşovul le producea
Tractorul Braşov - cea mai mare fabrică de tractoare din ţară ex IAR prima fabrică de avioane. Export in ţările comuniste şi Africa.
Roman Braşov ex Steagul Roşu - producea autocamioane sub licenţa MAN
Romradiatoare BraÅŸov - tot felul de radiatoare industriale ÅŸi pentru industria auto
Electroprecizia Săcele - instalaţii electrice pentru autovehicule, electromotoare, etc.
Hidromecanica - componente hidraulice, pompe

ÅŸi alte mici fabrici pe care nu le ÅŸtiu.

Ce e acum:

Autoliv - componente de siguranÅ£ă activă ÅŸi pasivă
Ina - rulmenţi
Kronospan - PAL
Tractoare chinezeÅŸti nu ÅŸtiu numele


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jun 2011 21:36 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Daca as sta sa fac o lista intrega a marilor intreprinderi din Constanta, mi-ar lua foarte mult timp. De aceea voi pomeni aici numele a doar cateva intreprinderi, mai importante, si apoi vom incepe sa discutam despre planurile dubioase care au dus la falimentul lor.

-I.P.L.-Intreprinderea de Prelucrare a Lemnului, care producea mobilier, mobilier tapisat, ambalaje, confectii metalice si furnire estetice (inainte trebuia ca oamenii sa se inscrie pe cearsafuri de liste ca sa poata cumpara mobila de la I.P.L., ca se dadea toata la export) :D
-I.P.B.C.A.-Intreprinderea de Prefabricate din Beton Celular Autoclavizat, care producea B.C.A.
-I.C.H.-Intreprinderea de Constructii Hidrotehnice, o intreprindere extraordinara, putem spune ca au dat viata anumitor zone din Constanta: spre exemplu, ei au facut Podul Cumpenii (de Butelii), Canalul Dunare-Marea Neagra si Aeroportul International Mihail Kogalniceanu; in plus, construiau drumuri si poduri in tarile din nordul Africii (aici au lucrat bunicul si tatal meu, abia apoi tata s-a angajat la I.J.T.L.)
-C.C.H.-Combinatul de Celuloza si Hartie "Palas", unde se producea hartie de absolut orice fel, a fost multa vreme unul dintre principalii producatori de celuloza si hartie din Romania, alaturi de fabricile din Braila, Letea (Bacau), Zarnesti, Calarasi, Suceava si Dej
-I.M.U.-Intreprinderea de Masini-Unelte Medgidia, care fabrica utilaje agricole cum ar fi combine, remorci
-I.I.L.-Intreprinderea Integrata de Lana, care fabrica tesaturi din lana pieptanata si cardata (cu activitate de import-export)
-I.C.L.P.Ch.P.-Intreprinderea de Conditionare si Livrare a Produselor Chimice si Petroliere, un adevarat colos industrial, din cate stiu era singura intreprindere de profil din tara
-C.E.T. Ovidiu-Centrala Electrica de Termoficare Ovidiu, una dintre primele termocentrale construita de specialisti romani in cadrul programului de electrificare a tarii (functiona pe baza de carbuni inferiori si deseuri textile)
-I.P.I.L.F. "Munca" Ovidiu-Intreprinderea pentru Producerea si Industrializarea Legumelor si Fructelor "Munca" Ovidiu, care dispunea si de o statie de imbuteliere "Coca-Cola"
-C.I.Ch. Navodari-Combinatul de Ingrasaminte Chimice Navodari, care producea superfosfati si acid sulfuric
-I.M.E.-Intreprinderea metalurgica "Energia", producator de ambalaje, sticle din plastic, capace pentru sticle, pentru canalizari si chiar curele pentru motoarele auto
Lista poate continua...

Ce a mai ramas astazi, dintre toate intreprinderile pe care le-am mentionat mai sus:
-Furnirom S.A.-fostul I.P.L.
-Celco S.A.-fostul I.P.B.C.A.
-Oil Terminal S.A.-fostul I.C.L.P.Ch.P.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Jun 2011 18:35 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
BadeaCartzan wrote:
Furnirom S.A.-fostul I.P.L.


Furnirom-ul...dupa Revolutie, a ramas dar nu prea (asta ca sa adaptez o vorba a unei renumite persoane ''culte'' din Romania). Cum s-a intamplat totul:

In 1989, I.P.L. Constanta numara trei sectii:
-Sectia 1, care se ocupa cu producerea mobilierului, ambalajelor, confectiilor metalice si furnirelor estetice (situata pe Sos. Industriala nr. 6, pe traseul liniilor de tramvai 101 si 102)
-Sectia 2, care se ocupa cu producerea mobilierului tapisat (situata pe Sos. Industriala nr. 9, la capatul liniilor de tramvai 101 si 102)
-Sectia 3, care se ocupa cu producerea mobilierului, ambalajelor si confectiilor metalice (situata pe Str. Ion Roata nr. 3, pe traseul liniilor de troleibuz 49 si 51).

La inceputul anului 1990, prin Hotararea nr. 1254/1990, privind infiintarea de societati comerciale pe actiuni in industrie, I.P.L.-ul era fragmentat in trei parti:
-Furnimob S.A., fosta sectie 1 (numele de Furnimob vine de la furnir+mobila)
-Tapimob S.A., fosta sectie 2 (numele de Tapimob vine de la mobilier tapisat)
-Mobitom S.A., fosta sectie 3 (numele de Mobitom vine de la mobilier tomitan, pentru ca firma se afla in Constanta)
Secretul mentinerii in viata a unei intreprinderi este ca angajatii intreprinderii respective sa fie uniti si bineinteles, ca sectiile intreprinderii sa fie unite. Or, prin aceasta hotarare, cele trei sectii pe care le-am pomenit mai sus formau agenti separati. In concluzie, fostul I.P.L. era pe jumatate falimentat.

Treptat, celor trei sectii, statul le-a pus cruce. In locul Furnimob-ului a ramas ruina, in locul Mobitom-ului s-a construit magazinul Brick, iar Tapimob-ul a ramas ultima pe lista fostului I.P.L., fiind falimentat in 2009.

Pana in 2005...cand grupul Celco s-a aratat interesat de a cumpara platforma industriala de 14,6 ha. a fostului Furnimob. Cand a fost cumparat terenul, cladirea era ca dupa razboi. S-au investit carute de bani pentru reabilitare. Iar la munca au fost chemati o parte din fostii angajati Furnimob, care erau in somaj. S-a inceput lucrul in ture 8/16 si au fost realizati 320.000 metri patrati de furnir, fata de 200.000 cat producea Furnimob pana sa-si dea duhul. In momentul de fata, acolo se produc mai multe feluri de furnire iar Occidentul bate la usa Furnirom-ului (caci asa a fost numit dupa invierea lui): delegati din Portugalia, Spania, Grecia si Slovacia au incheiat contracte cu noua fabrica ce le umple camioane intregi cu furnir.

Si mai nou, se vrea reactivarea sectiei de mobila. Aici s-a reactivat doar sectia de prototipuri si lucrari speciale. Gradual, se va dezvolta insa si fabrica de mobila, cu alti angajati, dar mai intai trebuie sa se investeasca din nou carute de bani in reabilitarea cladirii, pentru ca e intr-o stare deplorabila.

Mentionez ca pe terenul de aproape 15 ha., in incinta Furnirom-ului, mai functioneaza si alte societati comerciale din industrie, cum ar fi Coca-Cola, Logistic Park S.A. si mai multe S.R.L.-uri.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 06 Jun 2011 21:27 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Exact ceea ce s-a intamplat cu I.P.L. (din ce am zis eu mai sus) s-a intamplat si cu I.C.L.P.Ch.P. Lista este lunga, multe intreprinderi au fost falimentate prin "fragmentare" in toate judetele, dar fiindca nu cunosc foarte bine situatile din celelalte judete, ma voi raporta numai la Constanta.

Fiti atenti cum a stat treaba cu I.C.L.P.Ch.P-ul:
In 1957, activitatea de import-export in domeniul petrolier din Dobrogea era reunita in Intreprinderea Baza a-III-a Petrol Constanta (intreprindere cu ani de activitate in spate: in 1898, primele rezervoare de petrol din Constanta erau construite in spatele Garii; intre 1896-1909 se construiau rezervoare de petrol in Port si la C.F.R. Palas; intre 1923-1937 se reconstruiau rezervoarele de petrol din Port, distruse in timpul Primului Razboi Mondial s.a.m.d.)
Din Intreprinderea Baza a-III-a Petrol, s-a desprins I.C.L.P.P. (Intreprinderea de Conditionare si Livrare a Produselor Petroliere) si I.C.L.P.Ch. (Intreprinderea de Conditionare si Livrare a Produselor Chimice-o intreprindere similara I.C.L.P.P., dar cu profil chimic).

La 14 aprilie 1971, prin unirea celor doua, s-a format I.C.L.P.Ch.P.

In 1990, pe motivul ca cele doua intreprinderi se ocupa cu ceva foarte diferit una fata de alta, ele se despart (prin H.G. 514/1990) si se formeaza prima oara Chimpex S.A., iar apoi Oil Terminal S.A. (cea din urma la 12 noiembrie 1990).

In cele din urma, Chimpex-ul si-a dat eroic ultima suflare. Iar prin 2002-2003, Oil Terminal era sa primeasca si el o lovitura sub centura: directorul de atunci a propus scindarea sectiilor (fiecare sectie sa formeze agenti separati). Norocul a fost insa ca imediat (adica a doua zi dupa ce a fost facut anuntul), printr-un miting autorizat, angajatii si-au exprimat ferm dezacordul. S-a lasat cu scandal mare, angajatii incepusera sa-i strige directorului exact ce strigau acum un an in strada militienii (Iesi afara, .......). Totul s-a terminat cu bine pana la urma, asta e important, ca s-a salvat de la moarte un colos industrial.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group