Discursul primarului Sorin Oprescu la aniversarea RATB
Quote:
Doamnelor si domnilor,
Bine v-am gasit!
Suntem cu totii in moment de dubla sarbatoare. Anul acesta, Capitala Romaniei implineste 550 de ani de existenta administrativa. Iar dintre acestia, ultimul secol a fost marcat de un serviciu absolut vital, o minune a tehnicii si realizarilor ingineresti care i-a ajutat pe oameni sa ajunga mai lesne si mai rapid dintr-un capat in altul al orasului. E vorba de transportul public in comun.
La 1872, un belgian aducea in Micul Paris romanesc tramvaiul cu cai, ce se deplasa pe “drumul de fier americanâ€. Desigur ca prima linie pleca din Piata Sf Gheorghe, pe atunci inima cartierelor mestesugaresti si a comertului.
22 de ani mai tirziu, Capitala Romaniei se minuna deja descoperind stramosul tramvaiului de azi – acea “masina umblatoare fara cai si fara focâ€.
La 1949 aparea prima linie de troleibuze, iar la 1955 – in Atelierele Centrale – se realiza primul model de autobuz si primul model de troleibuz de conceptie romaneasca.
Sunt date care merita mentionate si retinute, pentru ele, pentru dvs cei care lucrati in domeniu, dar si pentru toti cei care se bucura de serviciile pe care le oferiti, inseamna o frumoasa istorie.
Cu mijloacele de transport in comun, in Bucurestiul de astazi se realizeaza zilnic aproape 3 milioane de calatorii – in tramvaie, troleibuze, autobuze. Statisticile arata ca 60% din populatia Capitalei utilizeaza aceste mijloace de transport. Nu includem aici si Metroul care asigura, in paralel, un trafic cel putin egal.
Este o zona extrem de importanta, deci, asupra careia este obligatoriu ca administratia locala sa se concentreze – in sensul modernizarii parcului existent si al extinderii traseelor, al prioritizarii anumitor rute cu aflux mai mare de calatori si, nu in ultimul rind, in sensul unei bune sigurante a cetatenilor care zilnic utilizeaza aceste mijloace de transport.
Am reusit sa aplicam o serie intreaga de masuri vitale pentru ameliorarea sistemului de transport public in Bucuresti. Programul de prioritizare a Liniei 21 este in curs de desfasurare si va continua cu celelalte linii, iar sistemul de management al transportului public este implementat la nivelul intrgii retele de transport si a parcului de vehicule.
S-a continuat modernizarea liniilor de tramvai (Strada Viitorului, Strada Tunari, in contractare pe Soseaua Pantelimon, Iancului, Bulevardul Aerogarii si Liviu Rebreanu).
In paralel, ne pregatim pentru participarea in proiectul de infiintare a Autoritatii Metropolitane de Transport, autoritate care a devenit in prezent o necesitate evidenta in vederea realizarii unui transport public modern si eficient.
Toate policile si strategiile elaborate la nivelul directiilor de specialitate din cadrul PMB au ca principal scop asigurarea unor servicii de transport public de nivel European pentru locuitorii Municipiului Bucuresti.
RATB isi da concursul, cu rezultate multumitoare, la aplicarea tuturor acestor masuri. Vreau sa ramarc faptul ca acest an s-a incheiat programul de reinnoire a parcului de autobuze care a presupus achizitionarea a 1000 de vehicule Mercedes Citaro. In prezent se pregateste documentatia de atribuire pentru licitatia internationala privind achizitia a 150 de troleibuze. Si tot in 2009, la URAC se incheie modernizarea a 290 de tramvaie V3A. Si nu pot sa nu mentionez un alt eveniment important: omologarea tramvaiului Bucur LF, cu 60% podea coborita, proiectat si produs la RATB-AC.
Sunt alte cifre, iata, care tin de istoria moderna de asta data si care incununeaza cei 100 de ani de transport public in Bucuresti. Un serviciu pentru care cererea creste zilnic, direct proportional cu cresterea demografica si cu dezvoltarea orasului nostru.
Ca Primar General al Bucurestiului in sarbatoare vreau sa va urez astazi, tuturor celor reuniti aici, tuturor transportatorilor care le fac zilnic bucurestenilor viata mai ....rapida si mai usoara, multa putere de munca si spirit inventiv.
La multi ani!